Nuorten kertomuksia osattomuudesta lastensuojelussa
Osallisuus on 2010- luvulla noussut keskeiseksi sosiaalityössä. Käsite on monella tavoin hyvin ajankohtainen. Tässä tutkimuksessa tutkittiin nuorten kokemuksia osallisuudesta ja osattomuudesta lastensuojelun asiakkuudessa. Tutkin myös nuorten viranomaisille tuottamaa kritiikkiä liittyen osallisuuden toteutumiseen sekä kehittämisehdotuksia osallisuuden näkökulmasta.
Osallisuudella on laaja merkitys mutta yleisesti se ymmärretään ihmisten mahdollisuutena vaikuttaa ja osallistua. Keskeistä osallisuuden määrittelyssä on yhteisön jäsenen mahdollisuus vaikuttaa, kokea itsensä osalliseksi, olla tietoinen osallisuudestaan ja tulla kuulluksi. Osallisuus liitetään myös oikeuteen saada itseään koskevia tietoja ja henkilön mahdollisuuteen olla läsnä tilanteissa, joissa tehdään häntä itseään koskevia päätöksiä.
Tutkimusaineisto muodostuu yhdeksän lastensuojelun asiakkuudessa olleen nuoren henkilökohtaisesta kokemuksesta. Tutkin nuorten tuottamia kirjoituksia aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin. Aineisto on tuotettu Lastensuojelun keskusliiton nuorille järjestämissä kirjoituspajoissa. Osallisuus nousee nuorten tuottamassa aineistossa merkittävään rooliin. Kokemusten tutkimisen johdosta tutkimus sitoutuu fenomenologis-hermeneuttiseen tutkimusperinteeseen.
Tutkimukseni keskeinen käsite on osallisuus. Tutkimuksessani hahmotan osallisuutta teorian ja nuorten tuottamien kokemusten kautta. Teoreettisesti tutkimus paikantuu lähinnä nuorisotutkimuksen perinteeseen. Koska aineiston ovat tuottaneet lastensuojelun kokeneet nuoret, tutkimuksessa tulee aineiston kautta näkyviin myös sosiaalityön näkökulma.
Osattomuuden kokemuksia synnytti nuorten kokema mielipiteiden ja näkemyksien sivuuttaminen. Nuoret eivät aina kokeneet tulleensa kuulluiksi omaan elämäänsä liittyvässä päätöksenteossa. Kritiikkiä sai myös nuorten kokemukset siitä, etteivät he aina kokeneet tulleensa kohdatuiksi aidosti ja turvallisesti, ja ettei työntekijöillä ollut heille tarpeeksi aikaa. Tärkeään rooliin osallisuuden kokemisessa nousi luottamuksen merkitys. Olennaisessa roolissa oli myös työntekijän taito olla aidosti ja lämpimästi läsnä ja osoittaa kiinnostusta nuoren asioihin. Turvallinen vuorovaikutus ja nuorten kaipaama arvostus nousee tutkimustuloksissa tärkeinä teemoina. Osallisuuden kokemisessa merkityksellisiä teemoja olivat myös nuorten yhteisöllisyyden ja kuulumisen tunteet.
Avainsanat: osallisuus, kokemus, nuorisotutkimus
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Systemaattinen kirjallisuuskatsaus nuorten kokemuksista ja osallisuudesta lastensuojelussa
Jaatinen, Suvi (2014)Tutkimuksessa selvitän systemaattisen kirjallisuuskatsauksen avulla, miten nuorten kokemuksia lastensuojelusta on aikaisemmin tutkittu sekä millaisia kokemuksia nuorilla on lastensuojelusta ja osallisuudesta lastensuojelussa ... -
Lasten ja nuorten kokemuksia osallisuudesta lastensuojelun sijaishuollossa
Salin, Karoliina (2021)Tässä tutkielmassa tarkastelen lasten ja nuorten kokemuksia osallisuudesta lastensuojelun sijaishuollossa. Tavoitteena on saada tietoa siitä, miten sijaishuollossa asuvat tai asuneet lapset ja nuoret kokevat olleensa ... -
Kuvaileva kirjallisuuskatsaus kodin ulkopuolelle sijoitettujen nuorten hyvinvoinnista
Kotiniemi, Sanna (2023)Pro gradu- tutkielmani tarkoituksena on tarkastella kodin ulkopuolelle sijoitettujen nuorten kokemaa hyvinvointia Erik Allardtin hyvinvointiteorian pohjalta. Allardt luokittelee klassikon asemaan nousseessa teoriassaan ... -
Ylisukupolvisuus ja interventiot lastensuojelussa päihteitä käyttävien nuorten äitien keskuudessa : lastensojelun kaksoisasiakkuus ilmiönä
Niemelä, Asta (2019)Tutkimukseni aiheena on tarkastella ylisukupolvisuutta, nuorten 14–20-vuotiaiden päihteitä käyttävien nuorten äitien lastensuojelun kaksoisasiakkuuden ilmenemistä ja mitä yhteisiä tekijöitä nuorten äitien asiakkuuksien ... -
Lapset ja nuoret oman elämänsä asiantuntijoina
Peltoperä, Kaisu (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.