University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Oppijaminäkuvan kehitys, ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen sekä opettajan, vanhempien ja vertaisten antama tuki alakoulussa

Thumbnail
View/Open
770.7Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Laitinen, Mari
Date
2018
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial EducationPsykologiaPsychology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lukemisen ja kirjoittamisen sekä matematiikan oppijaminäkuvan kehitystä alakoulun ensimmäiseltä luokalta kuudennelle luokalle. Lisäksi tutkittiin, onko oppijaminäkuvan kehitys erilaista tytöillä ja pojilla, sekä vaikuttaako ensimmäisellä luokalla mitattu ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen oppijaminäkuvan kehitykseen. Lopuksi tarkasteltiin vielä sitä, ovatko ulospäinsuuntautuvat ongelmat ensimmäisellä luokalla sekä oppilaan kouluarvosanat sekä opettajalta, vanhemmilta ja vertaisilta saatu tuki kuudennella luokalla yhteydessä kuudennen luokan oppijaminäkuvaan. Tutkimus oli osa laajempaa Alkuportaat-tutkimusta. Tämän tutkimuksen aineisto koostui yksilöseurantaan osallistuneista oppilaista, joita oli yhteensä 351 (154 tyttöä, 197 poikaa). Tilastollisina menetelminä käytettiin toistomittausten varianssianalyysia ja hierarkkista regressioanalyysia. Tulokset osoittivat, että sekä lukemisen ja kirjoittamisen että matematiikan oppijaminäkuva muuttui kielteisemmäksi alakoulun aikana. Sukupuoli sekä ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen eivät vaikuttaneet oppijaminäkuvan kehitykseen. Tuloksista kävi myös ilmi, että oppilaan saamat arvosanat ja ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä omaavilla oppilailla arvosanat sekä vertaisten tuki selittivät kuudennen luokan oppijaminäkuvan vaihtelua. Aikuisten on siis syytä kiinnittää huomiota ongelmakäyttäytymistä omaavien oppilaiden vertaissuhteisiin, sillä parhaimmillaan ne voivat tukea myös positiivisen oppijaminäkuvan muodostumista. ...
Keywords
oppijaminäkuva ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen opettajan tuki vanhempien tuki vertaistuki alakoulu minäkuva käyttäytymishäiriöt
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201808083787

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23362]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muutokset alakoulun aikana 

    Vanas, Lotta (2015)
    Tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun oppilaiden luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muuttumista alakoulun aikana erityisesti oppilailla, joilla oli heikko luku- ja kirjoitustaito. Lisäksi selvitettiin, missä ...
  • Luokan työrauhan edistäminen alakoulussa opettajien täydennyskoulutuksen avulla sekä työrauhaa kuvaavan mittarin luotettavuus 

    Lehtinen, Pauliina; Jokinen, Noora (2020)
    Työrauha luokassa mahdollistaa oppimisen, opettamisen ja koulussa viihtymisen. Luokan työrauhaa voidaan edistää näyttöön perustuvilla luokanhallintamenetelmillä. Jotta luokanhallintamenetelmien vaikuttavuudesta saataisiin ...
  • Vanhempien ja opettajien lapsen taitoja koskevien uskomusten yhteydet lapsen oppijaminäkuvan kehitykseen : väitöskirja 

    Pesu, Laura (Niilo Mäki Instituutti, 2017)
    Koulunkäynti on merkittävä osa lasten elämää. Lapset viettävät koulussa suuren osan arkipäivistään, ja näin ollen monet heidän kokemuksistaan liittyvät koulumaailmaan. Sen lisäksi, että koulussa opitaan uusia taitoja, ...
  • Opettajan ohjaustyylin yhteys 1.-luokkalaisten lukemisen ja kirjoittamisen motivaatioon ja oppijaminäkuvaan 

    Pihlajamaa, Riikka (2021)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten luokanopettajan käyttämä ohjaustyyli on yhteydessä 1.-luokkalaisten lukemisen ja kirjoittamisen motivaatioon ja oppijaminäkuvaan. Lisäksi selvitettiin, onko opettajan ...
  • Luokan työrauha ja siihen vaikuttavat tekijät : opettajan näkökulma 

    Pietilä, Niina (2019)
    Tämän Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielman tutkimuskohteena oli luokkien työrauha, jota tarkasteltiin opettajien näkökulmasta. Tarkoituksena oli selvittää opettajan sukupuolen ja työkokemuksen sekä luokan monimuotoisuuden, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre