dc.contributor.advisor | Uotinen, Sanna | |
dc.contributor.author | Puskala, Hanna-Liisa | |
dc.date.accessioned | 2021-05-28T09:36:49Z | |
dc.date.available | 2021-05-28T09:36:49Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76021 | |
dc.description.abstract | Proseminaarityön tarkoituksena oli tutkia yhden ammattikorkeakoulun opiskelijoiden, joilla on ADHD-oireita, opintojen sujumista ja tuen saamista. Tarkoituksena oli selvittää mitkä tekijät ovat vaikeuttaneet opintojen sujumista niillä ammattikorkeakouluopiskelijoilla, joilla on ADHD-oireita ja millaista tukea kyseiset opiskelijat ovat saaneet opintojensa etenemiseen. Tavoitteena oli myös saada selville, mikä on saanut ammattikorkeakouluopiskelijan, jolla on ADHD-oireita, jatkamaan opintojaan.
Tutkimukseen, joka toteutettiin kyselynä, osallistui kaikkiaan seitsemän toisen vuoden ammattikorkeakouluopiskelijaa, joilla on ADHD-oireita. Lähestymistapa oli laadullinen ja tieteenfilosofisilta lähtökohdiltaan tutkimus oli fenomenologis-hermeneuttinen.
Tulokset osoittivat, että etäopiskelu hankaloittaa opiskelijoiden opintojen sujumista. Opiskelijat kokivat, että opetustapa, joka on epäselkeä ja sisältää vähän vuorovaikutusta, häiritsee keskittymistä. Lisäksi vain pieni osa opiskelijoista
oli saanut opintoihinsa tukea. Yksi opiskelija mainitsi jättävänsä nykyiset opintonsa kesken ADHD-oireilun aiheuttamien haasteiden vuoksi.
Opiskelijoiden vahvuudet, kuten sinnikkyys, sitkeys ja päättäväisyys yhdistettynä kiinnostukseen alaa kohtaan, korostuivat niiden opiskelijoiden vastauksissa, jotka haasteista huolimatta kokivat selviytyvänsä opinnoistaan. Vastauksissa havaittiin myös eroja iän suhteen. Vanhempi opiskelija osasi jo hyödyntää omia vahvuuksiaan, kun taas nuorempi opiskelija pelkäsi epäonnistumista ja opettajien negatiivista suhtautumista. | fi |
dc.format.extent | 39 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Opintojen sujuminen ja tuen saaminen ammattikorkeakouluopiskelijalla, jolla on ADHD-oireita | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105283266 | |
dc.type.ontasot | Seminar report | en |
dc.type.ontasot | Seminaarityö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | ammattikorkeakoulut | |
dc.subject.yso | opintojen keskeyttäminen | |
dc.subject.yso | tukeminen | |
dc.subject.yso | ADHD | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.subject.yso | opinnot | |
dc.subject.yso | korkeakouluopiskelu | |