Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUotinen, Sanna
dc.contributor.authorPuskala, Hanna-Liisa
dc.date.accessioned2021-05-28T09:36:49Z
dc.date.available2021-05-28T09:36:49Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76021
dc.description.abstractProseminaarityön tarkoituksena oli tutkia yhden ammattikorkeakoulun opiskelijoiden, joilla on ADHD-oireita, opintojen sujumista ja tuen saamista. Tarkoituksena oli selvittää mitkä tekijät ovat vaikeuttaneet opintojen sujumista niillä ammattikorkeakouluopiskelijoilla, joilla on ADHD-oireita ja millaista tukea kyseiset opiskelijat ovat saaneet opintojensa etenemiseen. Tavoitteena oli myös saada selville, mikä on saanut ammattikorkeakouluopiskelijan, jolla on ADHD-oireita, jatkamaan opintojaan. Tutkimukseen, joka toteutettiin kyselynä, osallistui kaikkiaan seitsemän toisen vuoden ammattikorkeakouluopiskelijaa, joilla on ADHD-oireita. Lähestymistapa oli laadullinen ja tieteenfilosofisilta lähtökohdiltaan tutkimus oli fenomenologis-hermeneuttinen. Tulokset osoittivat, että etäopiskelu hankaloittaa opiskelijoiden opintojen sujumista. Opiskelijat kokivat, että opetustapa, joka on epäselkeä ja sisältää vähän vuorovaikutusta, häiritsee keskittymistä. Lisäksi vain pieni osa opiskelijoista oli saanut opintoihinsa tukea. Yksi opiskelija mainitsi jättävänsä nykyiset opintonsa kesken ADHD-oireilun aiheuttamien haasteiden vuoksi. Opiskelijoiden vahvuudet, kuten sinnikkyys, sitkeys ja päättäväisyys yhdistettynä kiinnostukseen alaa kohtaan, korostuivat niiden opiskelijoiden vastauksissa, jotka haasteista huolimatta kokivat selviytyvänsä opinnoistaan. Vastauksissa havaittiin myös eroja iän suhteen. Vanhempi opiskelija osasi jo hyödyntää omia vahvuuksiaan, kun taas nuorempi opiskelija pelkäsi epäonnistumista ja opettajien negatiivista suhtautumista.fi
dc.format.extent39
dc.language.isofi
dc.titleOpintojen sujuminen ja tuen saaminen ammattikorkeakouluopiskelijalla, jolla on ADHD-oireita
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105283266
dc.type.ontasotSeminar reporten
dc.type.ontasotSeminaarityöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoammattikorkeakoulut
dc.subject.ysoopintojen keskeyttäminen
dc.subject.ysotukeminen
dc.subject.ysoADHD
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysoopiskelu
dc.subject.ysoopinnot
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelu


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot