Opintojen sujuminen ja tuen saaminen ammattikorkeakouluopiskelijalla, jolla on ADHD-oireita
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Proseminaarityön tarkoituksena oli tutkia yhden ammattikorkeakoulun opiskelijoiden, joilla on ADHD-oireita, opintojen sujumista ja tuen saamista. Tarkoituksena oli selvittää mitkä tekijät ovat vaikeuttaneet opintojen sujumista niillä ammattikorkeakouluopiskelijoilla, joilla on ADHD-oireita ja millaista tukea kyseiset opiskelijat ovat saaneet opintojensa etenemiseen. Tavoitteena oli myös saada selville, mikä on saanut ammattikorkeakouluopiskelijan, jolla on ADHD-oireita, jatkamaan opintojaan.
Tutkimukseen, joka toteutettiin kyselynä, osallistui kaikkiaan seitsemän toisen vuoden ammattikorkeakouluopiskelijaa, joilla on ADHD-oireita. Lähestymistapa oli laadullinen ja tieteenfilosofisilta lähtökohdiltaan tutkimus oli fenomenologis-hermeneuttinen.
Tulokset osoittivat, että etäopiskelu hankaloittaa opiskelijoiden opintojen sujumista. Opiskelijat kokivat, että opetustapa, joka on epäselkeä ja sisältää vähän vuorovaikutusta, häiritsee keskittymistä. Lisäksi vain pieni osa opiskelijoista
oli saanut opintoihinsa tukea. Yksi opiskelija mainitsi jättävänsä nykyiset opintonsa kesken ADHD-oireilun aiheuttamien haasteiden vuoksi.
Opiskelijoiden vahvuudet, kuten sinnikkyys, sitkeys ja päättäväisyys yhdistettynä kiinnostukseen alaa kohtaan, korostuivat niiden opiskelijoiden vastauksissa, jotka haasteista huolimatta kokivat selviytyvänsä opinnoistaan. Vastauksissa havaittiin myös eroja iän suhteen. Vanhempi opiskelija osasi jo hyödyntää omia vahvuuksiaan, kun taas nuorempi opiskelija pelkäsi epäonnistumista ja opettajien negatiivista suhtautumista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Seminaarityöt [143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Valmistumisen tukeminen korkeakouluopinnoissa
Jääskelä, Päivikki; Nissilä, Pia; Fink, Bärbel (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
Ei-akateeminen perhetausta ja yliopisto-opiskelu : ulkopuolisuuden tunne ja opintojen keskeyttämisen syyt
Okker, Sauli (2019)Tämä tutkielma paneutuu ei-akateemisissa perheissä varttuneiden yliopisto-opiskelijoiden kokemuksiin. Ei-akateemisesta perhetaustasta tulevat opiskelijat kokevat muun muassa ulkopuolisuuden, epävarmuuden ja joukkoon ... -
Alkukeitos-kurssi ja opintojen aloitus Jyväskylän yliopiston kemian laitoksella vuonna 2007
Valtonen, Reetta (2008) -
Opintopoluilta opintourille : katsaus tutkimukseen
Kouvo, Anne; Stenström, Marja-Leena; Virolainen, Maarit; Vuorinen-Lampila, Päivi (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2011)Opintojen keskeyttäminen, opintopoluilta putoaminen, pitkät opiskeluajat ja hidas siirtyminen koulutuksesta työelämään ovat keskeisiä teemoja koulutuspoliittisessa ja yhteiskunnallisessa keskustelussa. Sekä yksilön että ... -
Esteitä opintojen tiellä : opintojen seisahtumisen syyt ja taustat
Kuparinen, Kaisa (2011)Tämän tutkielman tarkoitus on selvittää, mitkä tekijät vaikeuttavat ja hidastavat opintojen sujuvaa etenemistä Jyväskylän yliopistossa. Tutkimuksen ensisijainen tarkoitus on selvittää syitä, jotka johtavat siihen, ettei ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.