dc.contributor.advisor | Soini, Anne | |
dc.contributor.author | Ilén, Matilda | |
dc.date.accessioned | 2021-05-25T12:39:32Z | |
dc.date.available | 2021-05-25T12:39:32Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75940 | |
dc.description.abstract | Lasten fyysisen aktiivisuuden vähäisestä määrästä on paljon tutkimuksia, ja tutkijat ovat heränneet tietoisuuteen siitä, että lapset ovat päiväkotipäivien aikana pääosin passiivisia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lasten fyysisen aktiivisuuden intensiteettiä leluttoman leikin aikana. Lisäksi tutkimuksessa
oltiin kiinnostuneita mitä eri leikin lajeja leikistä havaitaan ja miten eri tekijät,
sukupuoli, fyysinen ja sosiaalinen ympäristö ovat yhteydessä fyysisen aktiivisuuden intensiteettiin.
Tutkimusote oli monimenetelmällinen. Aineisto, 157 videointia esikoululaisten leluttomasta leikistä marraskuulta 2016, oli valmiina aiemman Papiliohankkeen myötä kerättynä. Videoaineisto rajattiin laadullisella sisällönanalyysillä erotellen aineistosta leikin lajit, jotka olivat tutkimuksen kiinnostuksen kohteena. Tarkastelun kohteeksi valittu videoaineisto analysoitiin OSRAC-P -mittarilla määrällisiä menetelmiä käyttäen. Tilastollisia eroja tarkasteltiin ristiintaulukoinnilla ja khiin neliö̈-testillä̈. Tulokset esitettiin prosenttilukuina.
Tutkimuksessa aineistosta tunnistettiin kolme leikin lajia, joita olivat roolileikki, esineleikki ja aikuinen mukana -leikki. Tulokset osoittivat, että lasten fyysisen
aktiivisuuden intensiteetti oli pääosin paikallaan oleva, kevyttä liikettä sisälsi alle
puolet havainnoista ja vähintään keskiraskasta liikettä alle 10 %. Tyttöjen toiminta oli odotettua enemmän kevyttä liikettä ja poikien toiminta sisälsi odotettua
enemmän kevyttä liikettä. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että aikuisen aktiivisella osallistumisella lasten leikkiin oli myönteinen vaikutus lasten fyysisen aktiivisuuden intensiteettiin. | fi |
dc.format.extent | 74 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | leluton leikki | |
dc.subject.other | esiopetusikäiset lapset | |
dc.subject.other | aktiivisuustaso | |
dc.subject.other | OSRAC-P | |
dc.title | Esiopetusikäisten lasten fyysinen aktiivisuus ja leikin lajit leluttomassa leikissä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105253198 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | aktiivisuus | |
dc.subject.yso | leikkiminen | |
dc.subject.yso | sosioemotionaaliset taidot | |
dc.subject.yso | esiopetus | |
dc.subject.yso | esikouluikäiset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |