Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLönnroth, Harry
dc.contributor.authorHonkonen, Jussi
dc.date.accessioned2021-05-24T14:51:05Z
dc.date.available2021-05-24T14:51:05Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75926
dc.description.abstractTutkielman tarkoitus on selvittää ruotsin kielen opetuksen vaiheita Jyväskylän seminaarissa vuosina 1873–1903. Tutkielman erityisenä painopisteenä on kyseisenä ajanjaksona käytössä ollut ruotsin kielen oppikirja, Ferdinand Ahlmanin Ruotsinkielen alkeiskurssi (1883). Lisäksi tutkielmassa pohditaan 1800-luvun lopun Suomessa vallinnutta kielikäsitystä ja sitä, kuinka se on näkynyt Jyväskylän seminaarin ruotsin kielen opetuksessa. Tutkielman aineistona on Ruotsinkielen alkeiskurssin neljäs painos vuodelta 1883, ja tutkielmassa on hyödynnetty Jyväskylän seminaarin varhaisista vuosista kertovia kirjallisia lähteitä. Tutkittavat ilmiöt on asetettu aikansa kulttuuriseen ja historialliseen viitekehykseen. Tutkielman menetelmänä on kvalitatiivinen lähiluku, ja siinä on pyritty tutkittavien ilmiöiden kuvaamiseen ja ymmärtämiseen. Päämääränä on tiedon lisääminen tutkittavasta ilmiöstä olemassa olevien lähteiden pohjalta. Tutkimuksesta selviää, että ruotsin kielen opetus oli Jyväskylän seminaarin mies- ja naisosastoilla hyvin erilaista. Miesosastolla suurin osa ei osannut ruotsin kieltä tullessaan seminaariin ja opiskeli kielen alkeita Ruotsinkielen alkeiskurssin avulla, mikä ei monelle ollut helppoa. Naisosaston oppilaista suurin osa oli ruotsinkielisistä säätyläisperheistä, jolloin osaston opetus jakautui kahteen linjaan: ruotsin kieltä jo taitaviin ja aloittelijoihin. Ruotsin kieltä taitavat eivät luonnollisesti käyttäneet Ahlmanin alkeiskirjaa opetuksessaan, mutta saattoivat sen sijaan ruotsin lisäksi opiskella saksaa ruotsin oppituntien aikana. Ruotsinkielen alkeiskurssi on järjestelmällinen esitys ruotsin kielen alkeista, joka painottuu kielioppiin, tekstien kääntämiseen ja sanojen ulkolukuun. Ahlman itse suhtautui kirjaansa vaatimattomasti ja piti sitä vain omien muistiinpanojensa täydennettynä kokoelmana sekä alkusysäyksenä, jota seuraisivat uudemmat ja paremmat oppikirjat. Ahlmanin kirja on kuitenkin ruotsin kielen opetuksen varhainen edustaja, ja siksi sen tutkiminen on tärkeää kielenopetuksen historian kannalta.fi
dc.format.extent42
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosv
dc.subject.otherJyväskylän seminaari
dc.subject.otherFerdinand Ahlman
dc.titleSvenskundervisning vid Jyväskylä seminarium i ljuset av läroboken Ruotsinkielen alkeiskurssi av Ferdinand Ahlman (1883)
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105243185
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysohistoria
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysooppikirjat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot