Svenskundervisning vid Jyväskylä seminarium i ljuset av läroboken Ruotsinkielen alkeiskurssi av Ferdinand Ahlman (1883)
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielman tarkoitus on selvittää ruotsin kielen opetuksen vaiheita Jyväskylän seminaarissa vuosina 1873–1903. Tutkielman erityisenä painopisteenä on kyseisenä ajanjaksona käytössä ollut ruotsin kielen oppikirja, Ferdinand Ahlmanin Ruotsinkielen alkeiskurssi (1883). Lisäksi tutkielmassa pohditaan 1800-luvun lopun Suomessa vallinnutta kielikäsitystä ja sitä, kuinka se on näkynyt Jyväskylän seminaarin ruotsin kielen opetuksessa.
Tutkielman aineistona on Ruotsinkielen alkeiskurssin neljäs painos vuodelta 1883, ja tutkielmassa on hyödynnetty Jyväskylän seminaarin varhaisista vuosista kertovia kirjallisia lähteitä. Tutkittavat ilmiöt on asetettu aikansa kulttuuriseen ja historialliseen viitekehykseen. Tutkielman menetelmänä on kvalitatiivinen lähiluku, ja siinä on pyritty tutkittavien ilmiöiden kuvaamiseen ja ymmärtämiseen. Päämääränä on tiedon lisääminen tutkittavasta ilmiöstä olemassa olevien lähteiden pohjalta.
Tutkimuksesta selviää, että ruotsin kielen opetus oli Jyväskylän seminaarin mies- ja naisosastoilla hyvin erilaista. Miesosastolla suurin osa ei osannut ruotsin kieltä tullessaan seminaariin ja opiskeli kielen alkeita Ruotsinkielen alkeiskurssin avulla, mikä ei monelle ollut helppoa. Naisosaston oppilaista suurin osa oli ruotsinkielisistä säätyläisperheistä, jolloin osaston opetus jakautui kahteen linjaan: ruotsin kieltä jo taitaviin ja aloittelijoihin. Ruotsin kieltä taitavat eivät luonnollisesti käyttäneet Ahlmanin alkeiskirjaa opetuksessaan, mutta saattoivat sen sijaan ruotsin lisäksi opiskella saksaa ruotsin oppituntien aikana.
Ruotsinkielen alkeiskurssi on järjestelmällinen esitys ruotsin kielen alkeista, joka painottuu kielioppiin, tekstien kääntämiseen ja sanojen ulkolukuun. Ahlman itse suhtautui kirjaansa vaatimattomasti ja piti sitä vain omien muistiinpanojensa täydennettynä kokoelmana sekä alkusysäyksenä, jota seuraisivat uudemmat ja paremmat oppikirjat. Ahlmanin kirja on kuitenkin ruotsin kielen opetuksen varhainen edustaja, ja siksi sen tutkiminen on tärkeää kielenopetuksen historian kannalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaista ruotsinopetusta osaksi opettajankoulutusta – Tidig svenskundervisning i lärarutbildningen
Kautonen, Maria; Kantelinen, Ritva; Kuusimäki, Mari; Kolu, Jaana; Hänninen, Elna (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Kuvaamme tässä artikkelissa Itä-Suomen yliopiston Varhainen ruotsin opettaminen / Tidig svenskundervisning -opintojaksoa, jonka keskeisenä tavoitteena on valmistaa eri alojen opettajaopiskelijoita varhaiseen ruotsin kielen ... -
Funktionell svenskundervisning : ett materialpaket för B1-svenska i årskurs 9
Lento, Kati (2024)Tämän maisterintutkielman tarkoituksena oli luoda toiminnallinen materiaalipaketti B1 -ruotsinopetukseen 9. vuosiluokalle. Toiminnallisuuden käsite on laaja ja se voidaan ymmärtää eri tavoin. Kuitenkin tässä tutkielmas-sa ... -
Kulturell kompetens i svenskundervisning : uppfattningar av läroboksförfattare
Ekman, Niko (2023)Tutkielmassani tarkastelen, miten oppikirjailijat käsittävät kulttuurintuntemuksen ruotsin kielen oppiaineessa. Haastattelen neljää oppikirjailijaa kysymällä heidän määritelmäänsä kulttuurintuntemuksesta, mahdollisista ... -
”Det är sådant mellanmål för dem” : nyutexaminerade lärares uppfattningar om funktionalitet i svenskundervisning på gymnasiet
Anttonen, Anniina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukion ruotsinopettajien käsityksiä toiminnallisuudesta heidän omilla oppitunneillaan. Ensiksi selvitettiin, miten opettajat määrittelevät toiminnallisuuden ja mitä se heidän ... -
"Ändå borde skolan förbereda elever inte endast för nutiden utan tio år framåt." : svensklärares erfarenheter av användning av digitala läromedel i svenskundervisning
Narsakka, Sini; Luoma, Laura (2020)Oppimisympäristön käsite on vuosikymmenten saatossa laajentunut ja digitalisaation mukanaan tuomat muutokset yhteiskunnassa heijastuvat myös opetukseen. Tämän tutkielman avulla kartoitettiin ruotsinopettajien käsityksiä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.