Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLiinamaa, Tarja
dc.contributor.authorLeppämäki, Harri
dc.date.accessioned2021-05-24T14:49:22Z
dc.date.available2021-05-24T14:49:22Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75925
dc.description.abstractTutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja tunnistaa varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskelevien uravalintaan liittyviä syitä ja varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa opintoihin sitoutumiseen liittyviä tekijöitä. Lisäksi tarkoituksena oli näiden tekijöiden huomioimisella tuoda esille opiskelijoiden uravalinta ja opintoihin sitoutumisen prosessia. Tutkimus toteutettiin laadullisesti keräämällä aineisto yksilöhaastatteluin, jotka toteutettiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Tutkimuksen informantteina olivat vuonna 2019 opintonsa aloittaneet Jyväskylän yliopiston 1. vuosikurssin varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat (n=9). Tutkimuksen metodina käytettiin fenomenografista näkökulmaa, joka ohjasi käyttämään haastatteluiden analyysinä fenomenografista analyysia. Tutkimustulokset kertovat varhaiskasvatuksen opiskelijoiden käsityksistä uravalintaan liittyvistä syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajan opintoihin hakeuduttiin varhaiskasvatuksen työn kiinnostavuuden ja lasten parissa työskentelemisen halukkuuden vuoksi. Tuloksista ilmenee myös, että opintoihin sitoutumiseen liittyvät opiskelijoiden mukaan koulutuksen sisäiset ja opiskelijan yksilölliset tekijät. Koulutuksen sisäisistä tekijöistä merkittävimmin opiskelijoiden sitoutumiseen opintoihin vaikuttivat opintojaksot ja opetusmenetelmät. Opiskelijoiden yksilöllisistä tekijöistä merkittävimmin opintoihin sitoutumiseen liittyi oman asiantuntijuuden kehittäminen ja opiskelijaryhmä. Tulokset osoittavat, että opiskelijoiden uravalinnan syyt ja opintoihin sitoutumiseen liittyvät tekijät tukivat heidän kasvuprosessiaan valmistua varhaiskasvatuksen opettajaksi.fi
dc.description.abstractThe aim of the study was to find out and identify as an early childhood education teacher reasons related to students' career choices and factors related to commitment to studies in early childhood teacher education. In addition, the purpose of taking these factors into account was to highlight students' career choices and the process of committing to studies. The research was carried out qualitatively by collecting data through individual interviews, which were carried out through semi-structured thematic interviews. The informants of the study were the 1st year early childhood teacher students of the University of Jyväskylä who started their studies in 2019. (n = 9). The research method used a phenomenographic perspective, which guided the use of phenomenographic analysis as an analysis of the interviews. The research results tell about the perceptions of early childhood education students reasons for choosing a career and factors related to commitment to studies. Based on the results, the studies of an early childhood teacher were applied for due to the interest in early childhood education work and the willingness to work with children. The results also show that they are related to commitment to studies according to students, the internal factors of education and the individual factors of the student. Of the internal factors in education, the most significant is student engagement studies were influenced by courses and teaching methods. Among the students' individual factors, the most significant commitment to studies was the development of their own expertise and a group of students. The results show that students the reasons for career choice and factors related to commitment to studies supported their growth process to graduate as an early childhood teacher.en
dc.format.extent76
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otheropintoihin sitoutuminen
dc.subject.othervarhaiskasvatuksen opettajaopiskelija
dc.titleVarhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105243184
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysouranvalinta
dc.subject.ysositoutuminen
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysoopiskelu
dc.subject.ysoammatinvalinta
dc.subject.ysoopinnot
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat
dc.subject.ysomotivaatio
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot