Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden koulutukseen hakeutumisen syyt, ammatillinen sitoutuminen ja alanvaihtoaikeet
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden varhaiskasvatuksen koulutukseen hakeutumisen syitä, heidän ammatilliseen sitoutumiseen liittyviä vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä sekä mahdollisia alanvaihtoaikeita. Tutkimusaihe on ollut viime vuosien aikana paljon esillä, mutta tieteellistä tutkimusta aiheesta on suhteellisen vähän. Tästä syystä tutkimuksen aihe on merkittävä ja ajankohtainen.
Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui 41 Jyväskylän yliopiston kandidaatin tutkintoa suorittavaa varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijaa. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimus on Jyväskylän yliopiston SiMo-hankkeen osatutkimus.
Tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuskoulutukseen hakeutumiseen sekä ammatilliseen sitoutumiseen vaikuttavat erilaiset työhön liittyvät sekä henkilökohtaiset tekijät. Näiden lisäksi ammatillista sitoutumista vahvistavat erilaiset relationaaliset ja urasuunnitteluun liittyvät tekijät. Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ammatillista sitoutumista heikentävät ja alanvaihtoaikeiden taustalla vaikuttavat yhteiskunnalliset, yksikkökohtaiset ja yksilökohtaiset syyt. Lisäksi ammatillista sitoutumista heikentävät erilaiset työhön liittyvät tekijät. Tutkimuksen perusteella olisi tärkeää vahvistaa opiskelijoiden ammatillista sitoutumista kiinnittämällä huomiota alalle hakeutumisen taustalla vaikuttaviin syihin. Lisäksi voidaan todeta, että moni alan opiskelija harkitsee alanvaihtoa jo opiskeluaikana, joten niiden taustalla oleviin syihin olisi tärkeää puuttua.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29557]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä
Leppämäki, Harri (2021)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja tunnistaa varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskelevien uravalintaan liittyviä syitä ja varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa opintoihin sitoutumiseen liittyviä tekijöitä. Lisäksi ... -
Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ammatillisesta sitoutumisesta koulutuksen aikana
Gummerus, Pauliina; Vilkki, Anni (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden ammatillista sitoutumista vahvistavia ja heikentäviä tekijöitä koulutuksessa ja sen ulkopuolella. Tarkoituksena oli tunnistaa koulutuksen ... -
Maisteriksi valmistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien motiivit ammatinvaihtoon
Engbäck, Riitta (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin maisteriksi valmistuneiden varhaiskasvatuksen opettajien motiiveja ammatinvaihtoon kahden tutkimuskysymyksen kautta: ”Mitkä olisivat maisteriksi valmistuneiden varhaiskasvatuksen ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien alanvaihtoaikeet
Pikki, Iina; Heikkilä, Sini (2022)Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkittiin varhaiskasvatuksen opettajien alanvaihtoaikeita sekä niiden taustalla olevia syitä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä tekijät edistävät varhaiskasvatuksen opettajien ... -
Minustako fysioterapeutti : fysioterapiaopiskelijoiden koulutukseen hakeutumisen tekijät Oulun ammattikorkeakoulussa, sosiaali- ja terveysalan yksikössä syksyllä 2008
Peteri, Juha (2009)Koulutukseen hakeutuminen on yksilölle ja yhteiskunnalle merkittävä asia. Ihmiselle on merkityksellistä löytää ala, jossa opiskeleminen on kiinnostavaa. Yhteiskunnalle on merkityksellistä kyetä tarjoamaan opiskelumahdollisuus ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.