University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opinto-ohjaajien käsityksiä voimaantumisesta ohjauksessa

Thumbnail
View/Open
768.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Haajanen, Laura |
Sällström, Ada
Date
2021
Discipline
Ohjausalan maisteriohjelmaMaster’s Degree Programme in Guidance and Counselling
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opinto-ohjaajien käsityksiä voimaantumisesta ohjauksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä niistä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät voimaantumisen ohjauksessa. Tutkimuksen lähestymistapa on laadulliseen menetelmäsuuntaukseen kuuluva fenomenografia. Tutkimusaineisto kerättiin yksilö- ja ryhmähaastatteluin. Näihin osallistui yhteensä kahdeksan opinto-ohjaajaa Uudeltamaalta ja Keski-Suomesta. Aineisto analysoitiin fenomenografisella analyysilla. Tämän tutkimuksen mukaan opinto-ohjaajien käsitykset voimaantumisesta kiteytyivät neljään erilaiseen käsitystapaan. Opinto-ohjaajat näkivät voimaantumisen olevan ohjauksessa (1) käytännönläheistä, (2) toiminnallista, (3) yksilöä tukevaa sekä (4) kokonaisvaltaista. Käsitystapojen erot ilmenivät neljän eri dimension eli ulottuvuuden kautta, joita olivat voimaantuminen käsitteenä, voimaantumisen ilmeneminen, opinto-ohjaajan rooli voimaantumisen tukemisessa ja voimaantumisen merkitys. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että opinto-ohjaajien käsitykset voimaantumisesta ohjauksessa vaihtelevat suuresti. Opinto-ohjaajat tunsivat voimaantumisen käsitteenä ja ilmiönä varsin hyvin, mutta voimaantumisen suhde omaan työhön ei ollut kaikille selkeä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää ohjaustyössä sekä ohjauksen koulutuksen ja ohjaustyön kehittämisessä. ...
Keywords
fenomenografia voimaantuminen opinto-ohjaus käsitykset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105243159

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24515]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista 

    Jaakonaho, Kaisa; Manninen, Merja (2019)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät ohjaustyön eettiset ristiriidat ja miten he ovat niitä ratkaisseet. Tuomalla esille käsityksiä haluamme nostaa ...
  • Toimijuuden tukeminen ohjauksessa : opinto-ohjaajien kokemuksia toimijuuden tukemisesta opinto-ohjauksessa toisen asteen oppilaitoksissa 

    Sarén, Raisa (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa toisen asteen oppilaitosten opinto-ohjaajien kokemuksia nuorten toimijuuden tukemisesta ohjauksessa. Tutki-muksessa kartoitettiin tietoa siitä, mitkä ovat ohjaajien kokemusten mukaan ...
  • Psykososiaalinen tuki ja ammatinvalinnanohjaus lukion opinto-ohjauksessa : opiskelijoiden ja opinto-ohjaajien kokemuksia 

    Hannuksela, Emmi (2015)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin millaista psykososiaalista tukea ja ammatinvalinnan-ohjausta lukion opinto-ohjaus antaa lukiolaisille ja opinto-ohjaajan roolia näiden tarjoajana. Lisäksi tarkasteltiin tutkittavien opinto-ohjaajien ...
  • Internet ohjauksessa vai ohjaus internetissä? : ohjaajien käsityksiä internetin merkityksestä työvälineenä 

    Vuorinen, Raimo (Jyväskylän yliopisto, 2006)
    Sekä kansainvälisessä että kansallisessa koulutus- ja työvoimapolitiikassa on viime vuosina korostettu nuorille ja aikuisille suunnattujen ohjaus- ja neuvontapalvelujen saatavuutta, laadun varmistamista ja palvelumuotojen ...
  • Opinto-ohjaajien käsityksiä tunteista ja tunnetaidoista ohjaustyössä 

    Jortikka, Heini (2020)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää opinto-ohjaajien käsityksiä tunteiden ja tunnetaitojen merkityksestä ohjaustyössä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaisia tunteita ohjaajat työssään ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre