"Mä joskus huuvan, mut en iha aina" : 3-6-vuotiaiden lasten näkemyksiä vihan ja pelon tunteista
Päivämäärä
2021Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitimme, millaisia näkemyksiä 3–6-vuotiaat
lapset ilmaisevat vihan ja pelon tunteista sekä niiden säätelystä varhaiskasvatuksen opettajan ohjaamilla tuokioilla.
Hyödynsimme tutkimuksessamme Jyväskylän yliopiston Papilio -hankkeen valmista Paula ja tunnepeikot -videoaineistoa. Lopullinen aineistomme
muodostui kymmenestä vihan ja pelon tunteita käsittelevästä videosta. Tutkimuksemme aineiston keruu oli toteutettu eräässä länsisuomalaisessa päiväkodissa ja kuvatuille tuokioille osallistui keskimäärin kymmenen lasta. Analy soimme tutkimusaineistoamme laadullisesti, teoriaohjaavan sisällönanalyysin
avulla. Jäsensimme aineiston hyödyntäen teemoittelua.
Muodostimme lasten vihan ja pelon näkemyksiin liittyen yhteensä kahdeksan teemaa sekä vihan ja pelon säätelyyn kuusi teemaa. Tulosten mukaan lapset
kuvaavat vihan ja pelon tunteiden tuottavan fysiologisia reaktioita ihmisen kehossa. Lisäksi lapset kertoivat pelkäävänsä eniten vieraita ihmisiä sekä onnettomuuksia. Vihan tunnetta lapset kuvasivat tunteneensa kokiessaan vääryyttä ja
silloin, kun heidän oma tahtonsa ei ollut toteutunut. Lapset kertoivat säätelevänsä vihan ja pelon tunteita erityisesti toiminnallisin keinoin, tuttua toimintamallia hyödyntäen, yksin rauhoittumalla tai toisen ihmisen tuella.
Tutkimustuloksemme osoittivat, että 3–6-vuotiaat lapset ilmaisevat monipuolisesti näkemyksiään vihan ja pelon tunteista sekä niiden säätelystä. Lisäksi
he osaavat tunnistaa ja nimetä kyseisiä tunteita sekä kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa niitä on tunnettu. Tulokset osoittivat myös, että aikuisen tuki on
olennaisessa asemassa lasten tunnenäkemysten ilmaisussa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5369]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien ja viidesluokkalaisten lasten käsityksiä ja kokemuksia lapsen vihan tunteista
Tiainen, Emmi (2021)Tämän fenomenologis-hermeneuttisen laadullisen tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaiset tilanteet ja asiat aiheuttavat lapsissa vihan tunteita, miten lapsi toimii vihaisena tai kohdatessaan vihaa sekä se, kuinka hän ... -
Varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja tunnetaitojen merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa
Hautamäki, Satu (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön ajatuksia aikuisen tuen ja hänen omien tunnetaitojensa merkityksestä lasten sosioemotionaalisten taitojen tukemisessa. Tämän laadullisen tutkimuksen ... -
"Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?" : esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla
Poikonen, Heidi; Pohjo, Pauliina (2020)Lasten emotionaaliset taidot ja tunnetaitojen tukeminen ovat tutkimusaiheina paljon tutkittuja, mutta edelleen ajankohtaisia pienten lasten sosioemotionaalisten haasteiden vuoksi. Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, ... -
Kasvattajien näkemyksiä muutoksista lasten sosiaalisessa toiminnassa Papilio-ohjelman käyttöönoton myötä
Mäki-Reini, Eveliina (2018)Mäki-Reini, Eveliina 2018. Kasvattajien näkemyksiä muutoksista lasten sosiaalisessa toiminnassa Papilio-ohjelman käyttöönoton myötä. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. ... -
Opettajien kokemuksia lasten tunteiden säätelyn taitojen tukemisesta varhaiskasvatuksessa Tunnerobotti-materiaalin avulla
Lehtola, Hanna; Damskägg, Roosamaria (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää opettajien kokemuksia tunteiden säätelyn taitojen opettamisesta varhaiskasvatuksessa Mieli Ry:n tuottaman Tunnerobotti-materiaalin avulla. Tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.