dc.contributor.advisor | Kuukka, Anu | |
dc.contributor.author | Rehula, Paula | |
dc.contributor.author | Pöysä, Meri | |
dc.date.accessioned | 2021-05-21T11:38:14Z | |
dc.date.available | 2021-05-21T11:38:14Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75862 | |
dc.description.abstract | Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitimme, millaisia näkemyksiä 3–6-vuotiaat
lapset ilmaisevat vihan ja pelon tunteista sekä niiden säätelystä varhaiskasvatuksen opettajan ohjaamilla tuokioilla.
Hyödynsimme tutkimuksessamme Jyväskylän yliopiston Papilio -hankkeen valmista Paula ja tunnepeikot -videoaineistoa. Lopullinen aineistomme
muodostui kymmenestä vihan ja pelon tunteita käsittelevästä videosta. Tutkimuksemme aineiston keruu oli toteutettu eräässä länsisuomalaisessa päiväkodissa ja kuvatuille tuokioille osallistui keskimäärin kymmenen lasta. Analy soimme tutkimusaineistoamme laadullisesti, teoriaohjaavan sisällönanalyysin
avulla. Jäsensimme aineiston hyödyntäen teemoittelua.
Muodostimme lasten vihan ja pelon näkemyksiin liittyen yhteensä kahdeksan teemaa sekä vihan ja pelon säätelyyn kuusi teemaa. Tulosten mukaan lapset
kuvaavat vihan ja pelon tunteiden tuottavan fysiologisia reaktioita ihmisen kehossa. Lisäksi lapset kertoivat pelkäävänsä eniten vieraita ihmisiä sekä onnettomuuksia. Vihan tunnetta lapset kuvasivat tunteneensa kokiessaan vääryyttä ja
silloin, kun heidän oma tahtonsa ei ollut toteutunut. Lapset kertoivat säätelevänsä vihan ja pelon tunteita erityisesti toiminnallisin keinoin, tuttua toimintamallia hyödyntäen, yksin rauhoittumalla tai toisen ihmisen tuella.
Tutkimustuloksemme osoittivat, että 3–6-vuotiaat lapset ilmaisevat monipuolisesti näkemyksiään vihan ja pelon tunteista sekä niiden säätelystä. Lisäksi
he osaavat tunnistaa ja nimetä kyseisiä tunteita sekä kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa niitä on tunnettu. Tulokset osoittivat myös, että aikuisen tuki on
olennaisessa asemassa lasten tunnenäkemysten ilmaisussa. | fi |
dc.format.extent | 45 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | "Mä joskus huuvan, mut en iha aina" : 3-6-vuotiaiden lasten näkemyksiä vihan ja pelon tunteista | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105213122 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | tunteet | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | pelko | |
dc.subject.yso | viha | |
dc.subject.yso | sosioemotionaaliset taidot | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | tunnekasvatus | |
dc.subject.yso | säätely | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |