Jutun imun rakentaminen Helsingin Sanomien erikoisartikkeliprosessissa
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä maisterintutkielmassa syvennytään siihen, mitä tarinallisen journalismin käsite jutun imu tarkoittaa ja millaisin keinoin toimituksissa sitä pyritään rakentamaan. Tutkielma pohjautuu Helsingin Sanomien erikoisartikkeliin, joka toteutettiin tätä tutkimustyötä varten. Artikkelin nimi on Ikuinen kierre ja se käsittelee Helsingin kaduilla vallitsevaa huumeongelmaa. Erikoisartikkeli julkaistiin HS:n verkkosivuilla ja printtilehdessä perjantaina 27.11.2020. Tässä opinnäytteessä selvitetään, miten tuon työprosessin eri vaiheissa pyrittiin luomaan jutun imua.
Tutkimusongelmaa ratkotaan kahdella metodilla, joilla käsiteltiin kahta erillistä aineistoa. Ensimmäisenä metodina tutkielmassa käytetään autoetnografiaa, jolla tuotettiin toimittajan työpäiväkirja juttuprojektin vaiheista. Päiväkirjamateriaali keskittyi siihen, miltä jutun imun tuottaminen näytti toimittajan näkökulmasta ja mitä journalistisia valintoja siihen liittyi. Tutkielman toisena metodina on puolistrukturoidut teemahaastattelut. Haastatteluissa työprosessin esimies, tuottaja, valokuvaaja, editori, graafikko ja koodaaja pääsivät kertomaan, miten he edistivät jutun imua omissa työtehtävissään.
Jutun imun käsitettä selvitetään luomalla katsaus aiempaan tutkimuskirjallisuuteen ja seulomalla tutkimusaineistoista olennaisia seikkoja siitä, mitä jutun imusta ajatellaan arkisessa toimitustyössä. Tutkielman johtopäätöksissä näistä havainnoista vedetään yhteen kokonaiskuva jutun imusta. Tutkielmassa selvisi, että jutun imu tarkoittaa sellaista tekstin ja visuaalisuuden kokonaisuutta, joka saa lukijan lukemaan jutun alusta loppuun ja uppoutumaan joka solullaan syvälle sen tarinamaailmaan.
Tutkielman tuloksena syntyi myös päätelmiä siitä, miten tutkittavassa erikoisartikkeliprosessissa jutun imua pyrittiin luomaan. Tärkeiksi keinoiksi osoittautuivat muiden muassa pyrkimys sujuvaan tekstikerrontaan ja saumattomaan visuaaliseen ilmeeseen. Kun erikoisartikkeli on yhtenäinen kokonaisuus, sillä on parhaat mahdollisuudet pitää lukija otteessaan. Lisäksi olennaista on se, miten lukijan mielenkiinto kiinnitetään juttuun esimerkiksi tekstin aloituksella ja sosiaalisen median markkinoinnilla. Myöskään jutun aiheen, näkökulman ja toteutustavan valintoja ei sovi vähätellä.
Onnistuneessa journalistisessa prosessissa kaikkien työvaiheiden tulisi tukea vahvasti jutun imun syntymistä. Silloin kokonaisuudesta tulee yhtenäinen ja lukijalle elämyksellinen sekä sivistävä. Jos juttu upottaa maailmansa ja kertoo merkityksellistä tietoa, se voi herättää myös maksuhalukkuutta. Se on mediataloille väylä pärjätä muuttuvassa maailmassa.
Tutkielman lopussa liitteenä on kuvakaappaukset tutkittavasta Ikuinen kierre -erikoisartikkelista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ilta-Sanomien etusivun kuvitus lukijoiden silmin : pääkuvien ja kuvayhdistelmien vaikutus lukukokemukseen Ilta-Sanomien verkkosivuilla
Andersson, Iiris (2024)Tässä tutkielmassa tarkastellaan Ilta-Sanomien verkkosivujen etusivun ulkoasua etenkin kuvituksen, eli etusivulla näkyvien uutisartikkeleiden pääkuvien näkökulmasta. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millaisena ... -
Somehuomion jäljillä : käyttäjien reagointi journalistisiin sisältöihin Ilta-Sanomien ja Helsingin Sanomien Facebook-sivuilla
Rauhala, Teemu (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää yhteisöpalvelu Facebookin käyttäjien reagointia suomenkielisiin journalistisiin sisältöihin. Toisaalta tarkoituksena oli löytää sisällöistä ominaisuuksia, jotka ovat yhteydessä ... -
Miten lukijaa houkutellaan luetuimpien juttujen otsikoissa? : Ilta-Sanomien, MTV:n ja Helsingin Sanomien retoriset keinot tarkastelussa
Visuri, Roope (2020)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten luetuimpien verkkojuttujen otsikoissa houkutellaan lukijaa avaamaan juttu. Tutkimuskohteiksi valikoituivat Suomen suurimmat uutismediat. Tutkimus rajautui kaupallisin medioihin ... -
Tiskinurkan kuninkaita ja vammaisaktivisteja, ei puutarhatonttuja : monimetodinen analyysi vammaisuuden esittämisestä Ylen, Helsingin Sanomien ja Iltalehden verkkojournalismissa vuosina 2020–2021
Paukkeri, Marica (2022)Vammaisuus on ilmiö, joka on kaikkialla läsnä. Maailman suurimmaksikin tituleerattu vähemmistö on tyypillisesti jäänyt mediajulkisuuden marginaaliin. Mediaesitykset ovat myös usein päätyneet käsittelemään vammaisia ihmisiä ... -
Toimittajat parrasvaloissa : Helsingin Sanomien Musta laatikko -esiintyjien kokemuksia livejournalismista
Lilja, Esa (2020)Livejournalismi on uusi journalismin muoto, josta myös akateeminen tutkimus on alkanut kiinnostua viime aikoina. Käsitteellä livejournalismi viitataan tapahtumaan, jossa journalistit esittävät aiemmin julkaisemattomia ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.