dc.contributor.advisor | Waselius, Tomi | |
dc.contributor.advisor | Xu, Weiyong | |
dc.contributor.author | Ronkainen, Pinja | |
dc.contributor.author | Jussila, Saana | |
dc.date.accessioned | 2021-05-20T06:29:07Z | |
dc.date.available | 2021-05-20T06:29:07Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75777 | |
dc.description.abstract | Itsearvio on paljon käytetty arviointimenetelmä, jolla pyritään kartoittamaan henkilön käsitystä omasta osaamisestaan. Sitä ei kuitenkaan pidetä kovin tarkkana todellisen osaamisen kuvaajana, sillä ihmisen oman osaamisen arviointiin liittyy erilaisia haasteita. Itsearviointiin liittyvät haasteet voivat ilmetä eri tavoin sukupuolten välillä, mutta aikaisempi tutkimus itsearviointiin liittyvistä sukupuolieroista on ollut ristiriitaista. Tutkimuksessamme pyrimme selvittämään, esiintyykö todellisessa osaamisessa ja itsearviossa eroja sukupuolten välillä. Todellista osaamista tutkimme hyödyntämällä FNAME-muistitehtävää, ja tutkittavien itsearvioita verrattiin todelliseen osaamiseen sukupuolittain. Muistitehtävässä miehet ja naiset eivät eronneet toisistaan todellisen osaamisen suhteen, mutta väärien vastausten kohdalla miesten itsearviot olivat korkeampia naisiin verrattuna. Tuloksemme tukivat osittain niiden tutkimusten tuloksia, joissa on havaittu miesten itsearvioiden olevan korkeampia kuin naisilla. Oikeita vastauksia tarkasteltaessa, eli kun osaaminen oli korkealla tasolla, itsearviot vastasivat todellista osaamista molemmilla sukupuolilla. Sen sijaan väärien vastausten kohdalla, eli kun osaaminen oli heikkoa, miesten itsearviot eivät vastanneet todellista osaamista. Tulostemme mukaan osaamisen taso vaikutti siis itsearvioon miehillä, joten tämän vuoksi olisi tärkeää tutkia lisää erilaisten osaamistasojen yhteyttä itsearvioon sukupuolittain. Lisäksi tulisi selvittää itsearviossa ilmenevien sukupuolierojen taustalla vaikuttavia syitä. | fi |
dc.description.abstract | Self-assessment is a widely used assessment method to describe one's own perception of their performance. It is not always considered to be accurate because there are various challenges in assessing one’s own performance. Challenges related to self-assessment occur in different ways between genders but previous research on gender differences related to self-assessment has been contradictory. The aim of our study was to investigate whether there are gender differences in true performance and self-assessment. True performance was studied by utilizing the FNAME memory task. Participants' self-assessments were compared to true performance and differences between genders were explored. Men and women did not differ in true performance but when answering incorrectly, men rated their performance higher compared to women in the memory task. Our results partially supported the results of those studies that had found men’s self-assessments tend to be higher rated compared to women’s. When examining the correct answers i.e., high level of performance, self-assessments corresponded the true performance in both genders. However, when examining the wrong answers i.e., low level of performance, men’s self-assessments did not correspond to true performance. So, our results suggest that the level of performance has an impact on self-assessment with men. Thus, it is an important research question to investigate gender differences in the associations between different levels of performance and self-assessment. In addition, the underlying causes of gender differences in self-assessment should be investigated. | en |
dc.format.extent | 22 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | todellinen osaaminen | |
dc.subject.other | FNAME | |
dc.subject.other | muistitehtävä | |
dc.title | Itsearvio todellisen osaamisen kuvaajana : erot sukupuolten välillä | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105203039 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Psykologian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Psychology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Psykologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Psychology | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 202 | |
dc.subject.yso | harhat | |
dc.subject.yso | itsearviointi | |
dc.subject.yso | osaaminen | |
dc.subject.yso | sukupuolierot | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |