Arvon yhteisluonti, motiivit ja tavoitteet liiketoiminnan ekosysteemeissä : case Sport Fund
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella arvon yhteisluomista sekä sidosryhmien motiiveja ja tavoitteita liiketoiminnan ekosysteemeissä. Ekosysteemiä tarkastellaan tutkimuksessa Sport Fund urheilijarahaston näkökulmasta. Pyrkimyksenä on selvittää, miten sidosryhmien yhteistyö vaikuttaa yhteisarvonluontiin, mitä tavotteita eri sidosryhmät asettavat ekosysteemin toiminnallle sekä mitkä tekijät motivoivat sidosryhmiä sitoutumaan ekosysteemin toimintaan. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelemalla kahdeksaa eri henkilöä Sport Fund urheilijarahaston eri sidosryhmistä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ekosysteemien toiminnan ja arvonluonnin kannalta olennaisimpia tekijöitä ovat vuorovaikutus, yhteiset motiivit sekä tavoitteet. Tutkimuksen tulokset pyrittiin linkittämään tutkimuskirjallisuuteen ja haastatteluiden perusteella pystyttiin löytämään yhtäläisyyksiä Sport Fund urheilijarahaston eri sidosryhmien arvoissa, tavoitteissa ja motiiveissa. Sidosryhmien arvoista nousi esiin yhdessä tekeminen, suomalaisen urheilun kehittämien sekä innovatiivisuus ja oppiminen. Merkittävimpiä tavoitteita olivat urheilijoiden yhteiskunnallisen aseman kehittäminen sekä uudenlaisten kumppanuuksien muodostaminen. Yhteiskuntavastuullisuus, kehittäminen sekä Sport Fundin tuomat kumppanuudet nousivat puolestaan tärkeimmiksi motiiveiksi osallistua urheilijarahaston toimintaan. Suurimpia eroavaisuuksia haastatteluiden vastauksissa löydettiin muiden sidosryhmien ja urheilijoiden välillä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Stakeholder-dialogi pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonnissa
Rajamäki, Tiina (2020)Yhteiskuntavastuu velvoittaa kaiken kokoisia yrityksiä tunnistamaan ja ottamaan huomioon toimintansa vaikutukset eri sidosryhmiin ja ympäröivään yhteiskuntaan. Aikaisempien tutkimusten perusteella stakeholder-dialogi on ... -
Sport sponsorship value co-creation
Hirvonen, Susanne (2023)Urheilusponsorointi on globaalisti kooltaan $65 miljardia ja vakiintunut markkinointikeino. Huolimatta sponsoroinnin merkityksestä markkinoinnin kentässä, sponsoroinnin tutkimus ja kirjallisuus ovat jäljessä alan kehityksestä. ... -
Paraurheilutapahtuma sidosryhmien silmin
Asunmaa, Viola (2023)Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tarkoituksena on selvittää European Para Youth Games 2022 -tapahtuman merkityksiä sidosryhmille, kuten järjestäjille ja yhteistyökumppaneille sekä lähialueen toimijoille. European Para ... -
Sponsorisuhteiden hallinta Suomessa
Sihvonen, Anton (2023)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten sponsorin ja sponsoroitavan välistä suhdetta hallitaan suomalaisessa urheilussa. Lisäksi tutkittiin, mitkä tekijät vaikuttavat osapuolen valintaan. Aikaisempi tutkimus on koskenut ... -
Urheiluorganisaation yhteiskuntavastuu ja sen hyödyntäminen urheilusponsoroinnissa
Lagerblom, Jori (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka urheiluorganisaatiot toteuttavat yhteiskuntavastuullista toimintaa ja kuinka sitä hyödynnetään osana sponsorointikumppanuuksia. Pyrkimyksenä on selvittää urheiluorganisaatioiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.