University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Stakeholder-dialogi pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonnissa

Thumbnail
View/Open
1.1Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rajamäki, Tiina
Date
2020
Discipline
Viestinnän johtaminenCorporate Communication
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Yhteiskuntavastuu velvoittaa kaiken kokoisia yrityksiä tunnistamaan ja ottamaan huomioon toimintansa vaikutukset eri sidosryhmiin ja ympäröivään yhteiskuntaan. Aikaisempien tutkimusten perusteella stakeholder-dialogi on erityispiirre mikro- ja pienikokoisten yritysten vastuullisuusviestinnässä, mutta sitä ei ole juurikaan tutkittu viestintätieteissä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä pienten yritysten vastuullisesta liiketoiminnasta erityisenä arvonluontina sekä selvittää, millainen rooli stakeholder-dialogilla on tässä yhteydessä. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella haastattelemalla viittä yritysedustajaa vastuullisista pienyrityksistä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tulosten perusteella pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonti riippuu yrityksen perustehtävästä sekä käytettävissä tai saatavilla olevista resursseista. Stakeholder-suhteilla oli arvonluonnissa suora tai välillinen rooli, joka saattoi vaihdella toiminnan eri osa-alueilla. Arvonluonnin keinoiksi muodostettiin sisäinen arvonluonti, ulkoinen arvonluonti ja yhteiskunnallinen arvonluonti. Stakeholder-dialogi koettiin keskeisenä vastuullisuusviestinnän keinona, jonka avulla organisaation toimintaa voitiin arvioida ja muuttaa vastaamaan stakeholdereiden odotuksia ja tarpeita. Dialogi näkyi kohdeyrityksissä kasvokkaisviestintänä, sosiaalisessa mediassa, sisäisissä palautekanavissa, osallistavana yhteistyönä sekä reklamaatioissa. Dialogisen vastuullisuusviestinnän lisäksi havaittiin, että myös ei-dialoginen, epäsuora vastuullisuusviestintä oli arvonluonnin kannalta tärkeää. Tulosten perusteella vastuullisuusviestintää tapahtuu myös ilman, että yritys itse osallistuu siihen, ja tällainen stakeholdereiden välinen keskinäisviestintä koettiin erityisen tärkeänä. Jatkossa teemaa olisi hyvä selvittää esimerkiksi organisaation maine- tai imagotutkimuksen näkökulmasta, tai sosiaalisen pääoman teoriaa hyödyntäen. ...
Keywords
arvonluonti yhteiskuntavastuu yritykset sidosryhmät viestintä yritysvastuu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202012016844

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vastuullisuudesta neuvotteleminen yritysten ja kansalaisjärjestöjen välillä : vuoropuhelun mahdollistajat ja estäjät 

    Häggman, Eevi (2016)
    Yritysten ja kansalaisjärjestöjen välinen vuoropuhelu yritysvastuuteemoista on lisääntynyt viime aikoina. Vuoropuhelua on tutkittu melko paljon muun muassa vuoropuhelun ihanteiden sekä sen kautta saavutettavien liiketoimintaetujen ...
  • Sidosryhmävuoropuhelu vastuullisen liiketoiminnan välineenä : vuoropuhelu kansalaisjärjestöjen ja yritysten välillä 

    Saastamoinen, Laura (2005)
  • Yritysten sosiaalinen vastuu : toimialakohtaiset raportointikäytännöt ja sidosryhmien odotukset 

    Tani, Elina (2020)
    Yritysvastuun hallinnointi on merkittävässä osassa yrityksen ulkoista raportointia, sillä yhteiskunnan ja sidosryhmien odotukset kattavalle tiedonsaannille ovat lisääntyneet globaalien megatrendien, kuten ilmastonmuutoksen ...
  • How can stakeholders influence management’s commitment to sustainable development of a company? 

    Bilciurescu, Andreea (2021)
    Sustainability is a concept which is gaining more and more attention. The translation of sustainable development in the business context is done through Corporate Social Responsibility (CSR). CSR is widely studied in the ...
  • Biofuels, carbon offsetting, climate-related financial disclosures and materiality in sustainability reporting in the airline industry 

    Vilén, Ella (2020)
    Nopeasti kasvava kaupallinen ilmailu aiheuttaa merkittävän osan maailmanlaajuisista ihmisen aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä. Lentoalan osuus ilmastonmuutoksesta li-sääntyy edelleen, jos jyrkkiä toimenpiteitä ei ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre