Stakeholder-dialogi pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonnissa
Yhteiskuntavastuu velvoittaa kaiken kokoisia yrityksiä tunnistamaan ja ottamaan huomioon toimintansa vaikutukset eri sidosryhmiin ja ympäröivään yhteiskuntaan. Aikaisempien tutkimusten perusteella stakeholder-dialogi on erityispiirre mikro- ja pienikokoisten yritysten vastuullisuusviestinnässä, mutta sitä ei ole juurikaan tutkittu viestintätieteissä.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä pienten yritysten vastuullisesta liiketoiminnasta erityisenä arvonluontina sekä selvittää, millainen rooli stakeholder-dialogilla on tässä yhteydessä. Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusotteella haastattelemalla viittä yritysedustajaa vastuullisista pienyrityksistä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla.
Tulosten perusteella pienten yritysten vastuullisen liiketoiminnan arvonluonti riippuu yrityksen perustehtävästä sekä käytettävissä tai saatavilla olevista resursseista. Stakeholder-suhteilla oli arvonluonnissa suora tai välillinen rooli, joka saattoi vaihdella toiminnan eri osa-alueilla. Arvonluonnin keinoiksi muodostettiin sisäinen arvonluonti, ulkoinen arvonluonti ja yhteiskunnallinen arvonluonti.
Stakeholder-dialogi koettiin keskeisenä vastuullisuusviestinnän keinona, jonka avulla organisaation toimintaa voitiin arvioida ja muuttaa vastaamaan stakeholdereiden odotuksia ja tarpeita. Dialogi näkyi kohdeyrityksissä kasvokkaisviestintänä, sosiaalisessa mediassa, sisäisissä palautekanavissa, osallistavana yhteistyönä sekä reklamaatioissa. Dialogisen vastuullisuusviestinnän lisäksi havaittiin, että myös ei-dialoginen, epäsuora vastuullisuusviestintä oli arvonluonnin kannalta tärkeää. Tulosten perusteella vastuullisuusviestintää tapahtuu myös ilman, että yritys itse osallistuu siihen, ja tällainen stakeholdereiden välinen keskinäisviestintä koettiin erityisen tärkeänä.
Jatkossa teemaa olisi hyvä selvittää esimerkiksi organisaation maine- tai imagotutkimuksen näkökulmasta, tai sosiaalisen pääoman teoriaa hyödyntäen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vastuullisuudesta neuvotteleminen yritysten ja kansalaisjärjestöjen välillä : vuoropuhelun mahdollistajat ja estäjät
Häggman, Eevi (2016)Yritysten ja kansalaisjärjestöjen välinen vuoropuhelu yritysvastuuteemoista on lisääntynyt viime aikoina. Vuoropuhelua on tutkittu melko paljon muun muassa vuoropuhelun ihanteiden sekä sen kautta saavutettavien liiketoimintaetujen ... -
Sidosryhmävuoropuhelu vastuullisen liiketoiminnan välineenä : vuoropuhelu kansalaisjärjestöjen ja yritysten välillä
Saastamoinen, Laura (2005) -
#WORKINGWITHPRIDE : kriittinen diskurssianalyysi Helsinki Pride yhteistyökumppaneiden vastuullisuusviestinnästä Instagramissa
Haapaniemi, Lydia (2023)Tämän maisterintutkielman tavoitteena on tuottaa tietoa vastuullisuusviestinnästä, auttaa ymmärtämään millaisilla diskursseilla yritysvastuuta tuotetaan sosiaalisessa mediassa sekä millä tavoin nämä diskurssit representoivat ... -
Yritysten sosiaalinen vastuu : toimialakohtaiset raportointikäytännöt ja sidosryhmien odotukset
Tani, Elina (2020)Yritysvastuun hallinnointi on merkittävässä osassa yrityksen ulkoista raportointia, sillä yhteiskunnan ja sidosryhmien odotukset kattavalle tiedonsaannille ovat lisääntyneet globaalien megatrendien, kuten ilmastonmuutoksen ... -
How can stakeholders influence management’s commitment to sustainable development of a company?
Bilciurescu, Andreea (2021)Sustainability is a concept which is gaining more and more attention. The translation of sustainable development in the business context is done through Corporate Social Responsibility (CSR). CSR is widely studied in the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.