Suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataidot SVK-NARRATI menetelmällä arvioituna
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkielmassa tarkastellaan suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataitoja ja
tarkkaillaan ikäluokan sisällä esiintyvää variaatiota. Tarkastelun alla ovat erityisesti lasten tuottamien tarinoiden kerronnan sisällöt ja rakenne sekä suomalaisen viittomakielen kieliopilliset rakenteet. Aiempaa
tutkimusta suomalaista viittomakieltä omaksuvien lasten kerrontataidoista eikä 8-vuotiaiden lasten viittomakielen kieliopillisten piirteiden hallinnasta ole tehty. Lasten taitoja tarkastellaan myös suhteessa lasten kieliympäristöjen piirteisiin. Kieliympäristöllä tiedetään olevan merkittävä vaikutus lasten kielen kehitykseen. Tässä tutkielmassa kieliympäristöä tarkastellaan määrällisesti eli sen kautta, kuinka paljon eri
tilanteissa lapsella on mahdollisuus nähdä ja käyttää suomalaista viittomakieltä.
Tutkielman aineisto koostuu 12 lapsen elisitoiduista kertomuksista. Tutkimusjoukkoa ei ole rajattu vanhempien eikä lasten kuulostatuksen mukaan, joten joukossa on niin kuurojen kuin kuulevienkin vanhempien kuuroja ja kuulevia lapsia. Kaikki lapset kuitenkin omaksuvat elinympäristössään viittomakieltä.
Kertomukset elisitoitiin SVK-NARRATI menetelmällä osana Jyväskylän yliopiston VIKKE-hanketta. Neljän lapsen kertomukset videoitiin hankkeen pilottivaiheessa vuonna 2018. Loput kahdeksan kertomusta
on videoitu hankkeen valtakunnallisessa kartoitusvaiheessa syksyn 2019 ja vuoden 2020 aikana.
Tutkielmassa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. SVK-NARRATI menetelmässä lasten tuottamien
kertomusten eri osa-alueet (kerronnan sisältö, kerronnan rakenne, suomalaisen viittomakielen rakenne)
pisteytetään, jolloin tuloksien vertailu on mahdollista määrällisesti.
Tulokset osoittavat, että suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden ikäluokan sisällä kerrontataitojen ja viittomakielen rakenteen hallinnan suhteen variaatio on laajaa. Tuloksista näkyy, että lapsien
suomalaisen viittomakielen kieliopillisia rakenteiden tuotto on vähäistä. Lasten kieliympäristöistä ei määrällisesti löytynyt suoraa yhteyttä kerrontataitoihin eikä viittomakielen rakenteen hallintaan. Tulokset
vahvistavat näkemystä viittomakieltä omaksuvien lasten heterogeenisestä joukosta. Tulokset tuovat esiin
kielenkehityksen tuen tarpeen koko 8-vuotiaiden ikäluokan sisällä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Use of pointing in parent-child interactions by hearing children of deaf and hearing parents : A follow-up from 1- to 3-years of age
Kanto, Laura; Laakso, Minna; Huttunen, Kerttu (Cambridge University Press (CUP), 2024)Pointing plays a significant role in communication and language development. However, in spoken languages pointing has been viewed as a non-verbal gesture, whereas in sign languages, pointing is regarded to represent a ... -
Kaksimodaalisesti kaksikielisten lasten varhaisen leksikon määrällinen ja laadullinen kehitys
Vienonen, Anna-Reetta (2020)Tämän maisterintutkielman aiheena on varhainen leksikon määrällinen ja laadullinen kehitys kaksimodaalisessa kaksikielisyydessä. Lapsen kielen kehitykseen vaikuttavat useat yksilölliset tekijät kuten kieliympäristö ... -
Suomalaista viittomakieltä omaksuvien lasten kieliympäristön piirteet
Hanhikoski, Cecilia (2020)Maisteritutkielman tavoitteena on tutkia viittomakieltä omaksuvien lasten kieliympäristön piirteitä ja sitä millaisissa tilanteissa lapset käyttävät suomalaista viittomakieltä ja muita kieliä. Tavoitteena on myös tutkia, ... -
Kielenoppimisen ulottuvuudet : suomalainen viittomakieli valtakunnallisen perusopetussuunnitelman perusteissa 2014
Savolainen, Anu (2018)Maisterintutkielmassani tarkastelen tutkimusaineistoani, valtakunnallisen perusopetussuunnitelman perusteita 2014 ja siinä olevien viittomakieli ja kirjallisuus - ja suomen kieli ja kirjallisuus oppiaineiden oppimääriä ja ... -
The Development of Childhood Multilingualism in Languages of Different Modalities
Kanto, Laura (Cambridge University Press, 2022)Multilingualism is not only limited to people or communities using multiple spoken languages, and complex linguistic diversity of signing communities is often seen among signers. This chapter focuses on the special type ...