dc.contributor.author | Karppinen, Paavo | |
dc.date.accessioned | 2021-05-19T06:23:43Z | |
dc.date.available | 2021-05-19T06:23:43Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75747 | |
dc.description.abstract | Ottelunmuodostuksella (matchmaking) tarkoitetaan tapaa valita pelaajat pelaamaan ottelua. Taitoihin perustuva matchmaking ei ole enää nykyaikana ainoa mahdollinen järjestelmä vaan parempia vaihtoehtoja on saatavilla, kuten edistyneet järjestelmät, tai pelaajien säilyttämiseen perustuva matchmaking. Tässä tutkielmassa käydään läpi mitä tarkoittaa matchmaking videopeleissä, mitä matchmaking-järjestelmiä on olemassa, kuinka ne toimivat ja mitä ne pyrkivät saavuttamaan kyseisellä toteutuksella. Aihe on valittu sen ajankohtaisuuden takia, sillä erityisesti taitoihin perustuvaa matchmaking-tapaa on kritisoitu, ja täten pyritään löytämään mahdollisesti korvaavia järjestelmiä. Tutkimusmenetelmä on kirjallisuuskatsaus. | fi |
dc.description.abstract | Skill-based matchmaking is no longer the only nor best matchmaking system for modern games, and there are better options available to manage a game's matchmaking, such as advanced ones, or systems based on player retention. In this document are gone through what matchmaking in video games mean, what kind of matchmaking systems there are, how they work, and what they try to reach with such implementation. Matchmaking is an event in which the players are chosen to a single match. The topic is chosen for its timeliness as especially skill-based matchmaking (SBMM) has been talked a lot recently. Chosen research method is literature review. | en |
dc.format.extent | 21 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | matchmaking | |
dc.subject.other | ottelunmuodostus | |
dc.title | Matchmaking-järjestelmät videopeleissä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105193012 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietotekniikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Mathematical Information Technology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 602 | |
dc.subject.yso | koneoppiminen | |
dc.subject.yso | algoritmit | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | tietokonepelit | |