Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen
Date
2021Uni on yhteydessä lasten fyysiseen, kognitiiviseen ja emotionaaliseen kehitykseen sekä
oppimiseen. Tässä tutkimuksessa selvitettiin varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän
yhteyttä liikkumis- ja pallonkäsittelytaitoihin, motoriseen koordinaatioon ja koettuun
motoriseen pätevyyteen. Unen yhteyttä selvitettiin myös fyysisen aktiivisuuden, paikallaan
olon ja ruutuajan määrään. Lisäksi muuttujissa tarkasteltiin iän ja sukupuolen välisiä eroja.
Tutkimus oli osa Taitavat tenavat -tutkimushanketta. Tutkimukseen osallistuneet lapset olivat
3–7-vuotiaita (N = 1234, tytöt = 624, pojat = 610, ikä 5,0 ± 1,1). Unta, fyysistä aktiivisuutta,
paikallaan oloa ja ruutuaikaa kysyttiin huoltajilta kyselylomakkeilla. Uni kategorisoitiin: 1 =
alle 8 tuntia (t), 2 = 8–9 t, 3 = 9–10 t, 4 = 10–11 t, 5 = yli 11 t. Lasten liikkumis- ja
pallonkäsittelytaitoja mitattiin TGMD-3 mittarilla (Ulrich 2019), motorista koordinaatiota KTK
mittarilla (Kiphard & Schilling 2007) ja koettua motorista pätevyyttä PMSC mittarilla (Barnett,
Ridgers, Zask & Salmon 2015a). Kuvailevien tietojen lisäksi sukupuolieroja selvitettiin kahden
riippumattoman otoksen t-testillä. Lisäksi ANCOVA analyysilla tarkasteltiin, kuinka paljon
unen määrä selitti keskiarvojen vaihtelua muuttujissa huomioiden ikä ja sukupuoli
kovariaatteina.
Unen määrä selitti tilastollisesti merkitsevästi liikkumis- ja pallonkäsittelytaitoja, mutta
selitysasteet olivat vain 1,1 % ja 1,0 %. Ikä selitti liikkumistaitoja 32,8 % ja
pallonkäsittelytaitoja 40,2 %. Pojilla oli korkeammat pisteet pallonkäsittelytaidoissa sekä
korkeampi fyysisen aktiivisuuden ja ruutuajan määrä kuin tytöillä. Iän myötä liikkumis- ja
pallonkäsittelytaidot, motorinen koordinaatio sekä fyysisen aktiivisuuden, paikallaan olon ja
ruutuajan määrä kasvoivat, kun taas unen määrä ja koettu motorinen pätevyys laskivat.
Jatkotutkimusta ajatellen olisi tarpeen selvittää tarkemmilla mittareilla vähäisen ja liiallisen
unen määrän yhteyttä motoristen taitojen kehitykseen.
...
Sleep is associated with children's physical, cognitive, and emotional development, as well as
learning. The aim of the study was to examine the association of sleep and locomotor skills
(LS), ball skills (BS), motor coordination (MC), perceived motor competence (PMC), the
amount of physical activity (PA), sedentary behavior (SB), and screen time (ST) in early
childhood. In addition, gender and age differences were examined in variables. The study was
part of the Skilled Kids project. The children in the study were 3 to 7 years of age (N = 1234,
girls = 624, boys = 610, age 5,0 ± 1,1). Sleep, PA, SB, and ST were measured using
questionnaire answered by a legal guardian. Sleep categories: 1 = less than 8 hour (h), 2 = 8–9
h, 3 = 9–10 h, 4 = 10–11 h, 5 = more than 11 h. Children's LS and BS were measured with the
TGMD-3 test battery (Ulrich 2019), MC with the KTK test battery (Kiphard & Schilling 2007)
and the PMS with the PMSC test battery (Barnett et al. 2015a). Independent samples t-test were
used to examine the differences between boys and girls. In addition, LS, BS, MC, PMC, PA,
SB, and ST differences in sleep were tested using ANCOVAs. Age and sex were used as
covariates.
Sleep significantly explained 1,1 % of the variance in LS and 1,0 % of the variance in BS. Age
explained LS (3,8 %) and BS (40,2 %) more than sleep. Boys had higher scores in BS, higher
PA, and ST. The amount of ST, SB, PA, and LS, BS, MC increased with age, while sleep and
PMS decreased. As a further study, it would be necessary to find out how too low and high
sleep duration is associated with development of motor skills using precise indicators.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteys motorisiin taitoihin ja liikkumiseen
Mörsky, Emmi; Mönkkönen, Tiia; Laukkanen, Arto; Niemistö, Donna; Soini, Anne; Sääkslahti, Arja (Liikuntatieteellinen seura, 2022)Unen tiedetään olevan yhteydessä lasten fyysiseen, kognitiiviseen ja emotionaaliseen kehitykseen sekä oppimiseen. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää varhaiskasvatusikäisten lasten unen määrän yhteyttä liikkumis- ja ... -
Fyysisen aktiivisuuden määrän yhteys nelivuotiaiden lasten motorisiin taitoihin
Aunio, Elmi (2021)Pienillä lapsilla fyysisen aktiivisuuden on todettu olevan tärkeä tekijä motoristen taitojen kehityksessä ja näiden tekijöiden välistä yhteyttä on tutkittu kohtalaisen vähän alle kouluikäisillä lapsilla. Tämän tutkielman ... -
Liikuntaintervention vaikutus 3-7-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja motorisiin taitoihin sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin
Sääkslahti, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)Sääkslahti selvitti väitöskirjatutkimuksessaan runsaaseen ulkoliikuntaan kannustavan liikuntaohjelman vaikutuksia 3-7-vuotiaiden lasten liikunnan määrään ja perustaitoihin. Lisäksi hän tarkasteli liikunnan määrän ja laadun ... -
Joogaharjoittelun vaikutukset lasten motorisiin taitoihin
Laird, Victoria (2023)Motorisilla taidoilla tarkoitetaan yhdellä tai useammalla kehonosalla toteutettua liikettä, joka on tahdonalaista, opittua ja tavoitteellista. Joogaharjoittelu sisältää erilaisia fyysisiä ominaisuuksia haastavia asentoja, ... -
Kodin maantieteellisen sijainnin ja alueen asukastiheyden yhteys lasten motoristen taitojen tasoon ja kehitykseen
Haapala, Siiri; Hurtig, Jeremias (2021)Motoriset perustaidot ovat perusta kaikelle liikkumiselle. Ne tukevat fyysistä kasvua ja mahdollistavat erilaisten liikuntamuotojen harrastamisen myöhemmin elämässä. Ympäristötekijöillä on merkitystä lapsen motoristen ...