Show simple item record

dc.contributor.advisorLeppäniemi, Matti
dc.contributor.authorLaurén, Miitta
dc.date.accessioned2021-05-12T05:46:29Z
dc.date.available2021-05-12T05:46:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75462
dc.description.abstractVaikeina taloudellisina aikoina hotelliyritykset joutuvat kilpailemaan asiakkaista, ja hotelliyrityksille on elintärkeää ymmärtää, mitä asiakkaat odottavat hotelleilta ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Koropandemian seurauksena asetetuista matkustusrajoituksista johtuen suomalaiset hotelliyritykset ovat täysin riippuvaisia kotimaan matkailijoista. Lisäksi liikematkustamisen määrä on koronapandemian aikana vähentynyt radikaalisti. Tästä syystä tutkimuksessa keskitytään kotimaassa tapahtuvaan vapaa-ajanmatkustamiseen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan Suomessa. Tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti, miten palveluiden laatu ja koettu arvo vaikuttavat vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan. Lisäksi pyritään selvittämään, mistä tekijöistä palvelun laatu ja koettu arvo hotellikontekstissa muodostuvat. Tarkastelujen keskipisteessä ovat: hinta, kokonaislaatu, brändi, koettu arvo, sijainti, verkkoarvostelut ja palveluiden laatu. Työssä toteutettiin kvantitatiivinen eli määrällinen kyselytutkimus, johon vastasi 104 henkilöä. Aineiston käyttökelpoisuus testattiin SPSS–ohjelmistolla ja aineistosta muodostettiin rakenneyhtälömalli (PLS-SEM), joka analysoitiin SmartPLS 3 -ohjelmistolla. Tulosten perusteella voidaan todeta, että koettu laatu ja koettu arvo selittävät erittäin hyvin vapaa-ajanmatkustajan hotellin valintaa. Mielenkiintoista tutkimustuloksissa oli, että koettu arvo toimii välittäjänä eli mediaattorina laadun ja yöpymisaikomuksen välillä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että koettu arvo on tärkein yksittäinen tekijä, kun vapaa-ajanmatkustajat valitsevat hotellia kotimaan matkoillaan. Koettuun arvoon vaikuttaa koettu laatu sekä hotellin palvelut. Koettuun laatuun vaikuttaa puolestaan vahvasti hotellibrändi, minkä takia hotelliyritysten tulisi panostaa brändimielikuvan rakentamiseen ja ylläpitämiseen. Palveluista vapaa-ajanmatkustajat arvostivat eniten hyvää asiakaspalvelua, monipuolista aamupalaa sekä viihtyisää ravintolaa ja baaria, joten hotelliyritysten kannattaisi panostaa näihin osa-alueisiin houkutellakseen yöpyjiä kotimaan vapaa-ajanmatkustajista.fi
dc.format.extent62
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherostopäätösprosessi
dc.subject.otherlaatuodotus
dc.subject.otherkoettu arvo
dc.subject.otherostoaikomus
dc.titleVapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105122742
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysohotellit
dc.subject.ysolaatu
dc.subject.ysoostokäyttäytyminen
dc.subject.ysopalvelut
dc.subject.ysokuluttajat
dc.subject.ysohotelliala
dc.subject.ysoarvo
dc.subject.ysoasiakkaat
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysokuluttajakäyttäytyminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record