Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Vaikeina taloudellisina aikoina hotelliyritykset joutuvat kilpailemaan asiakkaista, ja hotelliyrityksille on elintärkeää ymmärtää, mitä asiakkaat odottavat hotelleilta ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Koropandemian seurauksena asetetuista matkustusrajoituksista johtuen suomalaiset hotelliyritykset ovat täysin riippuvaisia kotimaan matkailijoista. Lisäksi liikematkustamisen määrä on koronapandemian aikana vähentynyt radikaalisti. Tästä syystä tutkimuksessa keskitytään kotimaassa tapahtuvaan vapaa-ajanmatkustamiseen. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan Suomessa. Tutkimuksessa tarkastellaan erityisesti, miten palveluiden laatu ja koettu arvo vaikuttavat vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan. Lisäksi pyritään selvittämään, mistä tekijöistä palvelun laatu ja koettu arvo hotellikontekstissa muodostuvat. Tarkastelujen keskipisteessä ovat: hinta, kokonaislaatu, brändi, koettu arvo, sijainti, verkkoarvostelut ja palveluiden laatu.
Työssä toteutettiin kvantitatiivinen eli määrällinen kyselytutkimus, johon vastasi 104 henkilöä. Aineiston käyttökelpoisuus testattiin SPSS–ohjelmistolla ja aineistosta muodostettiin rakenneyhtälömalli (PLS-SEM), joka analysoitiin SmartPLS 3 -ohjelmistolla. Tulosten perusteella voidaan todeta, että koettu laatu ja koettu arvo selittävät erittäin hyvin vapaa-ajanmatkustajan hotellin valintaa. Mielenkiintoista tutkimustuloksissa oli, että koettu arvo toimii välittäjänä eli mediaattorina laadun ja yöpymisaikomuksen välillä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että koettu arvo on tärkein yksittäinen tekijä, kun vapaa-ajanmatkustajat valitsevat hotellia kotimaan matkoillaan. Koettuun arvoon vaikuttaa koettu laatu sekä hotellin palvelut. Koettuun laatuun vaikuttaa puolestaan vahvasti hotellibrändi, minkä takia hotelliyritysten tulisi panostaa brändimielikuvan rakentamiseen ja ylläpitämiseen. Palveluista vapaa-ajanmatkustajat arvostivat eniten hyvää asiakaspalvelua, monipuolista aamupalaa sekä viihtyisää ravintolaa ja baaria, joten hotelliyritysten kannattaisi panostaa näihin osa-alueisiin houkutellakseen yöpyjiä kotimaan vapaa-ajanmatkustajista.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kuntosalin valintaan vaikuttavat tekijät
Ranilehto, Jessica (2022)Tässä pro gradu –tutkielmassa tarkastellaan kuntosalin valintaan vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksessa käsitellään kuntosalijäsenyyteen liittyvää ostoprosessia sekä motivaation merkitystä kuntosalille ... -
Toimialat ylittävä yhteisbrändikumppanuus : kuluttajan arvioon vaikuttavat tekijät ja ostoaikomuksen muodostuminen
Silokangas, Peppi (2023)Yhteisbrändäys on nopeasti kasvava ja kehittyvä markkinointistrategia, jonka avulla on mahdollista saavuttaa monipuolisia liiketoiminnan tavoitteita ja erottautua kilpailijoista. Tässä tutkielmassa haluttiin selvittää, ... -
Sosiaalisen markkinoinnin ja arvojen vaikutus kuluttajan käyttäytymiseen
Huovila, Julia (2021)Sosiaalinen markkinointi on markkinoinnin lähestymistapa, joka pyrkii muuttamaan kuluttajaryhmän tai kokonaisen yhteiskunnan käyttäytymistä. Sosiaalista markkinointia on perinteisesti käytetty julkisen sektorin työkaluna, ... -
Competition and competitive actions in the hotel industry in Finland
Malmström, Silja (2020)Tässä Pro gradu tutkielmassa tarkastellaan kilpailua Suomen hotellitoimialalla. Tavoitteena on paljastaa Suomessa toimivien hotelliyritysen käyttämät kilpailutoimet (competitive actions) ja tutkia kuinka kansainvälisten ... -
Identifying behavioral drivers and motivations for consumer engagement in LINE application : a thematic analysis
Aalto, Aleksi (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tunnistaa Japanilaisen Z-sukupolven motivaatioita käyttää LINE applikaatiota yritystilien seuraamiseen ja interaktiivisuuteen niiden kanssa. Tämän lisäksi tutkittiin syitä miksi LINEä ...