University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Competition and competitive actions in the hotel industry in Finland

Thumbnail
View/Open
1.4Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Malmström, Silja
Date
2020
Discipline
YrittäjyysEntrepreneurship
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä Pro gradu tutkielmassa tarkastellaan kilpailua Suomen hotellitoimialalla. Tavoitteena on paljastaa Suomessa toimivien hotelliyritysen käyttämät kilpailutoimet (competitive actions) ja tutkia kuinka kansainvälisten hotelliyritysten markkinoille tulo vaikuttavaa alan kilpailuun. Tämä työ perustuu kilpailudynamiikan tutkimukseen ja kilpailutoimia koskevaan kirjallisuuteen. Tutkimuksessa käytetty tutkimuslähestymistapa noudattaa Gioia-metodologiaa, induktiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusstrategiana käytetään monimenetelmäisyyttä; eli tutkimuksessa käytetään sekä määrällistä että laadullista tietoa. Tiedot analysoidaan ja visualisoidaan kahden data struktuurin avulla. Tämä varmistaa tutkimusprosessin luotettavuuden ja läpinäkyvyyden. Tiedonkeruu tapahtuu kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa käytetään määrällistä dataa, joka koostuu julkisista tiedotteista kilpailutoimista. Tätä määrällistä dataa käytetään rakentamaan kilpailutoimintaprofiilit jokaiselle kuudelle tutkitulle hotelli yritykselle. Toisessa vaiheessa, näiden profiilien perusteella, haastatellaan hotelli toimialan asiantuntijoita tarjoamaan syvällisiä näkemyksiä ei-julki- sesti tiedotetuista kilpailutoimista. Lisäksi haastatteluista pyritään saamaan perusteellinen käsitys hotellitoimialan taloudellisista ja kilpailullisista haasteista ja mahdollisuuksista. Hotelliyritysten havaitut kilpailutoimet Suomessa ovat 1) Tuotteen / palvelun parantaminen (teknologiset parannukset / innovaatiot); 2) Klusterit, verkostoituminen ja sijainti; 3) Revenue management / hinnoittelustrategiat; 4) Markkinoiden laajentaminen / markkinoille tulo; 5) Brändäys / tuotemerkkijärjestö / markkinointi / palkinnot; 6) Myynti; 7) Liiketoimintamalli ja strategia; 8) Asiakaspalvelu, palvelun laatu, asiakassuhteiden hallinta; ja 9) Työntekijöiden tyytyväisyys, työntekijöiden sitoutuminen. Haastattelujen laadulliset tiedot osoittavat, että hotelliyritykset toivottavat uudet kilpailijat tervetulleiksi toimialalle. Uudet kilpailijat parantavat toimialaa ja luovat uusia mahdollisuuksia, kuten korkeampia tuloksia RevPARissa. ...
 
This study examines competition in the Finnish hotel industry. The aim is to reveal the competitive actions hotel companies in Finland focus on, and investigate how market en- tries of international hotel companies affect the competition in the industry. As such, this thesis builds on competitive dynamics research and competitive actions literature. The research approach used in this thesis follows the Gioia methodology, an inductive research method. The research is conducted using a mixed-methods approach; collecting both quantitative and qualitative data. The data is analysed and visualised in two data structures. This ensures rigor and transparency of the research process. The data collection occurs in two phases. In the first phase, quantitative data, consisting of public announcements about competitive actions, is used to allocate competitive action profiles to each of the six studied hotel companies. In the second phase, based on these profiles, interviews are conducted with hotel industry experts to provide insights into non-promoted competitive actions, as well as to gain an in-depth understanding of economic and competitive challenges and opportunities within the hotel industry. The found competitive actions used by hotel companies in Finland are 1) Improving product/service (Technological improvements/innovations); 2) Clustering, Networking and Locality; 3) Revenue management/pricing strategies; 4) Market expansion/market entry; 5) Branding /Brand Affiliation/Marketing/Awards; 6) Sales; 7) Business Model & Strat- egy; 8) Customer Service, Service Quality, Customer Relationship Management; and 9) Employee Satisfaction, Employee Engagement. The qualitative data from the interviews show that hotel companies welcome new entrants to the industry. New entrants are fore- seen to improve the industry since they could create new opportunities such as increased RevPAR. ...
 
Keywords
Competitive Dynamics Competitive Actions Gioia Methodology Hotel Industry Kilpailudynamiikka Kilpailutoimet Gioia Metodologia Hotelli toimiala hotellit yritykset hotelliala asiakkaat liiketoiminta kilpailukyky brändit majoitusala kilpailut hotels enterprises hotel sector customers business competitive strength brands accommodation sector competitions
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006305166

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät 

    Laurén, Miitta (2021)
    Vaikeina taloudellisina aikoina hotelliyritykset joutuvat kilpailemaan asiakkaista, ja hotelliyrityksille on elintärkeää ymmärtää, mitä asiakkaat odottavat hotelleilta ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Koropandemian ...
  • Institutional Path Dependence in Competitive Dynamics: The Case of Paper Industries in Finland and the USA 

    Lamberg, Juha-Antti; Laurila, Juha; Nokelainen, Tomi (John Wiley & Sons Ltd, 2017)
    Prior research on competitive dynamics has failed to offer tools to understand distorted patterns of competition that emerge from distinct institutional and historical contexts. Our analysis suggests that a joint effect ...
  • Sport as an industry in Finland : exploring the economic significance, contributions, and development of the sport sector as an industry 

    Gholamzadeh Fasandoz, Hamid (University of Jyväskylä, 2016)
  • How to Sail a Sinking Ship : Adapting to the Declining Competitiveness of the European Shipping Industry 

    Tenold, Stig; Ojala, Jari (Routledge, 2017)
  • The Relationship Between Women's Artistic Gymnastics Technical Skill, Physical Performance Test Results and Success in Competitions in Finland 

    Virkki, Elina; Kalaja, Teppo (University of Ljubljana, 2019)
    The aim of this study was to find out the potential of the Minoritest to identify the most likely talented gymnasts to join the national team pre-training group in Finland. The study examined the relationships between ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre