Competition and competitive actions in the hotel industry in Finland
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä Pro gradu tutkielmassa tarkastellaan kilpailua Suomen hotellitoimialalla. Tavoitteena on paljastaa Suomessa toimivien hotelliyritysen käyttämät kilpailutoimet (competitive actions) ja tutkia kuinka kansainvälisten hotelliyritysten markkinoille tulo vaikuttavaa alan kilpailuun. Tämä työ perustuu kilpailudynamiikan tutkimukseen ja kilpailutoimia koskevaan kirjallisuuteen.
Tutkimuksessa käytetty tutkimuslähestymistapa noudattaa Gioia-metodologiaa, induktiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusstrategiana käytetään monimenetelmäisyyttä; eli tutkimuksessa käytetään sekä määrällistä että laadullista tietoa. Tiedot analysoidaan ja visualisoidaan kahden data struktuurin avulla. Tämä varmistaa tutkimusprosessin luotettavuuden ja läpinäkyvyyden. Tiedonkeruu tapahtuu kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä vaiheessa käytetään määrällistä dataa, joka koostuu julkisista tiedotteista kilpailutoimista. Tätä määrällistä dataa käytetään rakentamaan kilpailutoimintaprofiilit jokaiselle kuudelle tutkitulle hotelli yritykselle. Toisessa vaiheessa, näiden profiilien perusteella, haastatellaan hotelli toimialan asiantuntijoita tarjoamaan syvällisiä näkemyksiä ei-julki- sesti tiedotetuista kilpailutoimista. Lisäksi haastatteluista pyritään saamaan perusteellinen käsitys hotellitoimialan taloudellisista ja kilpailullisista haasteista ja mahdollisuuksista.
Hotelliyritysten havaitut kilpailutoimet Suomessa ovat 1) Tuotteen / palvelun parantaminen (teknologiset parannukset / innovaatiot); 2) Klusterit, verkostoituminen ja sijainti; 3) Revenue management / hinnoittelustrategiat; 4) Markkinoiden laajentaminen / markkinoille tulo; 5) Brändäys / tuotemerkkijärjestö / markkinointi / palkinnot; 6) Myynti; 7) Liiketoimintamalli ja strategia; 8) Asiakaspalvelu, palvelun laatu, asiakassuhteiden hallinta; ja 9) Työntekijöiden tyytyväisyys, työntekijöiden sitoutuminen. Haastattelujen laadulliset tiedot osoittavat, että hotelliyritykset toivottavat uudet kilpailijat tervetulleiksi toimialalle. Uudet kilpailijat parantavat toimialaa ja luovat uusia mahdollisuuksia, kuten korkeampia tuloksia RevPARissa.
...
This study examines competition in the Finnish hotel industry. The aim is to reveal the competitive actions hotel companies in Finland focus on, and investigate how market en- tries of international hotel companies affect the competition in the industry. As such, this thesis builds on competitive dynamics research and competitive actions literature.
The research approach used in this thesis follows the Gioia methodology, an inductive research method. The research is conducted using a mixed-methods approach; collecting both quantitative and qualitative data. The data is analysed and visualised in two data structures. This ensures rigor and transparency of the research process. The data collection occurs in two phases. In the first phase, quantitative data, consisting of public announcements about competitive actions, is used to allocate competitive action profiles to each of the six studied hotel companies. In the second phase, based on these profiles, interviews are conducted with hotel industry experts to provide insights into non-promoted competitive actions, as well as to gain an in-depth understanding of economic and competitive challenges and opportunities within the hotel industry.
The found competitive actions used by hotel companies in Finland are 1) Improving product/service (Technological improvements/innovations); 2) Clustering, Networking and Locality; 3) Revenue management/pricing strategies; 4) Market expansion/market entry; 5) Branding /Brand Affiliation/Marketing/Awards; 6) Sales; 7) Business Model & Strat- egy; 8) Customer Service, Service Quality, Customer Relationship Management; and 9) Employee Satisfaction, Employee Engagement. The qualitative data from the interviews show that hotel companies welcome new entrants to the industry. New entrants are fore- seen to improve the industry since they could create new opportunities such as increased RevPAR.
...
Asiasanat
Competitive Dynamics Competitive Actions Gioia Methodology Hotel Industry Kilpailudynamiikka Kilpailutoimet Gioia Metodologia Hotelli toimiala hotellit yritykset hotelliala asiakkaat liiketoiminta kilpailukyky brändit majoitusala kilpailut hotels enterprises hotel sector customers business competitive strength brands accommodation sector competitions
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29441]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät
Laurén, Miitta (2021)Vaikeina taloudellisina aikoina hotelliyritykset joutuvat kilpailemaan asiakkaista, ja hotelliyrityksille on elintärkeää ymmärtää, mitä asiakkaat odottavat hotelleilta ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Koropandemian ... -
The impact of rewarded social media engagement on customer satisfaction, commitment, loyalty and loyalty programmes in the sports industry
Rauf, Muniba; Karjaluoto, Heikki; Leppäniemi, Matti (Inderscience Publishers, 2024)There has been much research on customer engagement, loyalty, and loyalty programmes, but there has been no specific investigation of the impact of rewarded customer engagement on loyalty programme members in the sports ... -
Investigating customer experiences of a public limited company brand in a B2B context : a case study of the EV charging industry
Jauhiainen, Sannimaija (2023)Vahva yritysidentiteetti tarjoaa elementit, joiden avulla voidaan luoda ainutlaatuinen yritysbrändi sekä erottua jatkuvasti muuttuvassa kilpaillussa liiketoimintaympäristössä. Yritysidentiteetti on myös ratkaisevassa ... -
Institutional Path Dependence in Competitive Dynamics: The Case of Paper Industries in Finland and the USA
Lamberg, Juha-Antti; Laurila, Juha; Nokelainen, Tomi (John Wiley & Sons Ltd, 2017)Prior research on competitive dynamics has failed to offer tools to understand distorted patterns of competition that emerge from distinct institutional and historical contexts. Our analysis suggests that a joint effect ... -
Customer Engagement Enhancement on Instagram : Strategies for Small and Medium Enterprises
Wahid, Risqo; Karjaluoto, Heikki; Taiminen, Kimmo (EuroMed Press, 2022)This study aims to examine the effects of visual aesthetics (i.e., classical and expressive) and lengths of textual information (LTI) on customer engagement (i.e., likes and comments) in the contexts of Instagram and small ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.