Vuorovaikutussuhteiden vaikutus nuoren koulunkäyntiin ja opintojen sujuvuuteen toisella asteella
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämä tutkimus tarkastelee nuorten koulupolun sujuvuutta ja sen keskeytymistä toisella asteella. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten nuoren elinpiirissä ja elinyhteisöissä olevat vuorovaikutussuhteet niin kotona kuin koulussa ovat vaikuttaneet heidän opintoihinsa peruskoulusta toiselle asteelle. Tutkimus on laadullinen, aineisto on kerätty haastattelemalla, ja analysoinnissa on hyödynnetty laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimus keskittyi kolmen nuoren syväluotaavaan haastatteluun.
Keskeisimpinä tutkimustuloksina on perheen, koululuokan, kavereiden ja koulun henkilökunnan, sekä tutkittavien nuorten välisten vuorovaikutussuhteiden suuri vaikutus nuoren kouluun kiinnittymiseen, koulussa viihtymiseen, opiskelumotivaatioon, ja opintojen keskeytymiseen. Etenkin koululuokassa tapahtuva kiusaamiseen tai ulkopuolelle jättämiseen liittyvä vuorovaikutus esiintyi vahvana tuloksissa. Oppilaanohjaus jäi puutteelliseksi kaikkien tutkittavien osalta ja nostaa esiin oppilaanohjauksen kehittämisen tarpeen oppivelvollisuuden laajentuessa. On tärkeää tunnistaa heikossa asemassa olevat nuoret, jotka tarvitsevat tehostetumpaa ohjausta. Lisäksi on kiinnitettävä huomiota nuorten vuorovaikutustaitojen tukemiseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
15-vuotiaiden sosiaalisen median käytön yhteydet masennusoireisiin ja yksinäisyyteen toisella asteella
Kurki, Sofi; Ahonen, Oosa (2024)Yksinäisyys on lisääntynyt nuorten keskuudessa. Sosiaalinen media on kiinteä osa nuorten elämää, ja sosiaalisen median käytön yhteydet nuorten yksinäisyyteen ovat epäselviä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ... -
Koulukiusaaminen ilmiönä : yläkoulun oppilaiden kokemuksia kiusaamisesta
Hamarus, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2006)Hamaruksen mukaan kiusaaminen perustuu usein kiusaajan tavoittelemalle valta-asemalle yhteisössä ja alkaa jonkun oppilaan erilaisuuden nimeämisestä. Tästä piirteestä luodaan nimityksiä ja kiusatulle rakennetaan maine, joka ... -
Nuoren kroonisen sairauden yhteys koettuun yksinäisyyteen toisella asteella
Kallio, Merika; Yli-Perttala, Anne (2024)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella nuorten kroonisten sairauksien yhteyttä sosiaaliseen ja emotionaaliseen yksinäisyyteen toisella asteella sekä vanhemman kasvatustyylin lämpimyyden roolia yksinäisyydeltä ... -
Kouluviihtyvyys kahdeksannella luokalla
Isotalus, Heli; Salomaa, Kristina (2009) -
Yksinäisyys ja heikko emotionaalinen kiinnittyminen toisen asteen koulutuksen keskeyttämisriskiä ennakoivina tekijöinä
Häppäri, Salla; Pulkkinen, Sofia (2020)Suomessa siirtymä peruskoulusta toiselle asteelle tuo nuorelle lisää vastuuta ja mahdollisuuden tehdä omia opintojaan koskevia päätöksiä. Suuri osa nuorista suorittaa toisen asteen tutkinnon, mutta kuitenkin joka vuosi ...