Show simple item record

dc.contributor.authorLepistö, Erika
dc.contributor.authorMattsson, Aino
dc.date.accessioned2021-05-10T05:40:58Z
dc.date.available2021-05-10T05:40:58Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75386
dc.description.abstractOhjelmoinnillisella ajattelulla (engl. computational thinking) tarkoitetaan ongelmanratkaisutapaa, jossa ongelman osat tunnistetaan ja ratkaistaan vaihe kerrallaan. Ohjelmoinnillinen ajattelu on tulevaisuuden taito, jonka kehityksen tukeminen tulisi aloittaa varhaiskasvatusikäisenä, jotta se tulisi yleiseksi tavaksi ajatella. Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia, kuinka paljon varhaiskasvatuksen opettajat toteuttavat suunnitelmallisesti ohjelmoinnillista ajattelua tukevaa toimintaa ja millainen varhaiskasvatuksen opettajien kom-petenssi ohjelmoinnillisen ajattelun tukemisen suhteen on. Lisäksi selvitettiin, onko työkokemuksen määrällä yhteyttä ohjelmoinnillisen ajattelun tukemisen kompetenssiin. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselylomaketutkimuksena. Aineisto kerättiin julkaisemalla kyselyn linkki sosiaalisen median kanaviin. Kyselyyn vastaajat olivat varhaiskasvatuksen opettajia. Tutkimusaineistoa (n = 66) ana-lysoitiin määrällisin menetelmin SPSS-ohjelmistolla. Työkokemuksen määrä ei ollut yhteydessä siihen kuinka hyviksi varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat omat taitonsa toteuttaa ohjelmoinnillista ajattelua tukevaa toimintaa. Varhaiskasvatuksen opettajien itsearvio kompe-tenssistaan tukea ohjelmoinnillista ajattelua selitti 53 % varhaiskasvatuksessa toteutettavan ohjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan määrästä. Havaittiin, että varhaiskasvatuksen eri ikäryhmien välillä on tilastollisesti merkit-sevä ero arvioidussa ohjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan määrässä (p < 0,05). Ohjelmoinnillista ajattelua tukevaa toimintaa arvioitiin toteutettavan 5-vuotiaiden ja sitä vanhempien ryhmissä enemmän kuin nuorempien lasten ryhmissä.fi
dc.format.extent45
dc.language.isofi
dc.subject.otherohjelmoinnillinen ajattelu
dc.titleOhjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan toteutuminen varhaiskasvatuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105102680
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysokompetenssi
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysovarhaiskasvatuksen opettajat


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record