University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Ohjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan toteutuminen varhaiskasvatuksessa

Thumbnail
View/Open
1.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lepistö, Erika |
Mattsson, Aino
Date
2021
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Ohjelmoinnillisella ajattelulla (engl. computational thinking) tarkoitetaan ongelmanratkaisutapaa, jossa ongelman osat tunnistetaan ja ratkaistaan vaihe kerrallaan. Ohjelmoinnillinen ajattelu on tulevaisuuden taito, jonka kehityksen tukeminen tulisi aloittaa varhaiskasvatusikäisenä, jotta se tulisi yleiseksi tavaksi ajatella. Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia, kuinka paljon varhaiskasvatuksen opettajat toteuttavat suunnitelmallisesti ohjelmoinnillista ajattelua tukevaa toimintaa ja millainen varhaiskasvatuksen opettajien kom-petenssi ohjelmoinnillisen ajattelun tukemisen suhteen on. Lisäksi selvitettiin, onko työkokemuksen määrällä yhteyttä ohjelmoinnillisen ajattelun tukemisen kompetenssiin. Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselylomaketutkimuksena. Aineisto kerättiin julkaisemalla kyselyn linkki sosiaalisen median kanaviin. Kyselyyn vastaajat olivat varhaiskasvatuksen opettajia. Tutkimusaineistoa (n = 66) ana-lysoitiin määrällisin menetelmin SPSS-ohjelmistolla. Työkokemuksen määrä ei ollut yhteydessä siihen kuinka hyviksi varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat omat taitonsa toteuttaa ohjelmoinnillista ajattelua tukevaa toimintaa. Varhaiskasvatuksen opettajien itsearvio kompe-tenssistaan tukea ohjelmoinnillista ajattelua selitti 53 % varhaiskasvatuksessa toteutettavan ohjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan määrästä. Havaittiin, että varhaiskasvatuksen eri ikäryhmien välillä on tilastollisesti merkit-sevä ero arvioidussa ohjelmoinnillista ajattelua tukevan toiminnan määrässä (p < 0,05). Ohjelmoinnillista ajattelua tukevaa toimintaa arvioitiin toteutettavan 5-vuotiaiden ja sitä vanhempien ryhmissä enemmän kuin nuorempien lasten ryhmissä. ...
Keywords
ohjelmoinnillinen ajattelu kompetenssi varhaiskasvatus varhaiskasvatuksen opettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105102680

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaiskasvatuksen kasvattajien minäpystyvyys lasten ohjelmoinnillisen ajattelun kehittymisen tukemisessa 

    Helkkula, Erika (2023)
    Tarkoituksena oli tutkia, millainen minäpystyvyys varhaiskasvatuksen kasvattajilla on tukea lasten ohjelmoinnillisen ajattelun kehittymistä. Lisäksi tarkasteltiin, eroavatko varhaiskasvatuksen kasvattajien minäpystyvyyden ...
  • Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä taidekasvatuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa 

    Räsänen, Tiia (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä taidekasvatuksesta ja sen toteuttamisesta varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tavoitteena oli saada lisää tietoa taidekasvatuksen merkityksestä ...
  • Lastentarhanopettaja lasten autonomian tukijana varhaiskasvatuksessa 

    Rautamies, Erja; Koivula, Merja; Vähäsantanen, Katja (Suomen Varhaiskasvatus ry., 2018)
    Pyrkimys autonomisuuteen on yksi ihmisen psykologisista perustarpeista, joka alkaa kehittyä noin kahdesta ikävuodesta eteenpäin. Autonomiaa on kuitenkin tutkittu empiirisesti hyvin vähän varhaiskasvatuksen kontekstissa ...
  • Lastentarhanopettaja toimintansa perusteita jäsentämässä : reflektio toiminnan perusteiden jäsentämisen välineenä 

    Hakulinen, Riitta (2000)
  • Pedagogisen johtajuuden toteutuminen varhaiskasvatuksen organisaation eri toimijatasoilla : tapaustutkimus Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksen organisaatiosta 

    Kari, Minna (2012)
    Pedagoginen johtajuus on laadukkaan varhaiskasvatuksen edellytys. Laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttaminen vaatii vahvaa asiantuntijuutta koko organisaatiolta. Jotta pedagogista johtajuutta voi jakaa, on tarpeen selkiyttää ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre