Show simple item record

dc.contributor.advisorVirtanen, Tuomo
dc.contributor.authorHilden, Essi
dc.date.accessioned2021-05-05T06:43:52Z
dc.date.available2021-05-05T06:43:52Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75305
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten toiminnallinen kouluun kiinnittyminen kehittyy 6. luokalta 9. luokalle ja miten tämä kehittyminen ennustaa toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan 7. luokan yhteenkuuluvuuden tunteen tason yhteyttä toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittymiseen sekä sukupuolieroja. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana Alkuportaat ja Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -seurantatutkimusta. Tässä tutkimuksessa osallistujina oli 2134 oppilasta. Aineisto analysoitiin toistomittausten varianssianalyysillä. Tulokset osoittivat, että koko aineiston tasolla toiminnallinen kouluun kiinnittyminen heikkeni 6. luokalta 9. luokalle, mutta toiminnallinen kouluun kiinnittyminen heikkeni 7. luokalta 9. luokalle vain pojilla. Poikien toiminnallisen kouluun kiinnittymisen yleinen taso oli myös tyttöjä heikompi. Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen ei ollut yhteydessä toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin, mutta toiminnallisen kouluun kiinnittymisen yleinen taso oli parempi toiselta asteelta tavoiteajassa valmistuneille kuin ei-tavoiteajassa valmistuneilla. Oppilaan 7. luokan yhteenkuuluvuuden tunteen taso oli yhteydessä toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittymiseen siten, että vahvaa yhteenkuuluvuutta kokevilla toiminnallinen kouluun kiinnittyminen heikkeni 7. luokalta 9. luokalle. Vahvaa yhteenkuuluvuutta kokevilla toiminnallisen kouluun kiinnittymisen yleinen taso oli kuitenkin heikkoa yhteenkuuluvuutta kokevia parempi. Jatkossa kouluissa tulisi kiinnittää huomiota erityisesti poikien toiminnalliseen kouluun kiinnittymiseen.fi
dc.format.extent47
dc.language.isofi
dc.subject.othertoiminnallinen kouluun kiinnittyminen
dc.subject.othertoisen asteen opintojen keskeyttämisriski
dc.subject.otheryhteenkuuluvuuden tunne
dc.titleToiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen kuudennelta luokalta yhdeksännelle luokalle : yhteys toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin ja seitsemännen luokan yhteenkuuluvuuden tunteeseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202105052619
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoopintojen keskeyttäminen
dc.subject.ysokoulupudokkaat
dc.subject.ysoyhteenkuuluvuus
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysokoululaiset


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record