dc.contributor.advisor | Virtanen, Tuomo | |
dc.contributor.author | Hilden, Essi | |
dc.date.accessioned | 2021-05-05T06:43:52Z | |
dc.date.available | 2021-05-05T06:43:52Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75305 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten toiminnallinen kouluun kiinnittyminen kehittyy 6. luokalta 9. luokalle ja miten tämä kehittyminen ennustaa toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiä. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan 7. luokan yhteenkuuluvuuden tunteen tason yhteyttä toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittymiseen sekä sukupuolieroja. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana Alkuportaat ja Koulupolku: Alkuportailta jatko-opintoihin -seurantatutkimusta. Tässä tutkimuksessa osallistujina oli 2134 oppilasta. Aineisto analysoitiin toistomittausten varianssianalyysillä. Tulokset osoittivat, että koko aineiston tasolla toiminnallinen kouluun kiinnittyminen heikkeni 6. luokalta 9. luokalle, mutta toiminnallinen kouluun kiinnittyminen heikkeni 7. luokalta 9. luokalle vain pojilla. Poikien toiminnallisen kouluun kiinnittymisen yleinen taso oli myös tyttöjä heikompi. Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen ei ollut yhteydessä toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin, mutta toiminnallisen kouluun kiinnittymisen yleinen taso oli parempi toiselta asteelta tavoiteajassa valmistuneille kuin ei-tavoiteajassa valmistuneilla. Oppilaan 7. luokan yhteenkuuluvuuden tunteen taso oli yhteydessä toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittymiseen siten, että vahvaa yhteenkuuluvuutta kokevilla toiminnallinen kouluun kiinnittyminen heikkeni 7. luokalta 9. luokalle. Vahvaa yhteenkuuluvuutta kokevilla toiminnallisen kouluun kiinnittymisen yleinen taso oli kuitenkin heikkoa yhteenkuuluvuutta kokevia parempi. Jatkossa kouluissa tulisi kiinnittää huomiota erityisesti poikien toiminnalliseen kouluun kiinnittymiseen. | fi |
dc.format.extent | 47 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | toiminnallinen kouluun kiinnittyminen | |
dc.subject.other | toisen asteen opintojen keskeyttämisriski | |
dc.subject.other | yhteenkuuluvuuden tunne | |
dc.title | Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen kuudennelta luokalta yhdeksännelle luokalle : yhteys toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin ja seitsemännen luokan yhteenkuuluvuuden tunteeseen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202105052619 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | opintojen keskeyttäminen | |
dc.subject.yso | koulupudokkaat | |
dc.subject.yso | yhteenkuuluvuus | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | koululaiset | |