Itseraportoidun koulupinnaamisen määrän muutos kuudennelta yhdeksännelle luokalle sekä sen yhteys päihteiden käyttöön ja rikollisuuteen
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Koulupinnaaminen on vakava kasvatuksen ja koulutuksen ongelma ja sillä on haitallisia yhteyksiä oppilaan elämän eri osa-alueisiin ja myöhempiin mahdollisuuksiin elämässä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, tapahtuuko kuudennen ja yhdeksännen luokan välillä muutosta itseraportoidun koulupinnaamisen määrässä sekä miten tämä muutos ennustaa päihteiden käyttöä ja miten se on yhteydessä rikkeitten tekemiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös, onko tämä yhteys erilainen lukio-opiskelijoiden ja ammattioppilaitoksen opiskelijoiden välillä.
Tutkimuksen aineisto (N = 762) oli osa Jyväskylän yliopiston Alkuportaat- ja Koulupolku-seurantatutkimuksia. Aineisto kerättiin vuosina 2013–2017 neljältä eri paikkakunnalta oppilaiden ollessa kuudennella, seitsemännellä ja yhdeksännellä luokalla sekä toisella asteella ensimmäisenä vuonna. Aineisto analysoitiin Friedmanin testin, Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimien sekä Fisherin Z-muunnoslaskurin avulla.
Tulosten mukaan koulupinnaamisen määrässä tapahtui merkitsevää lisääntyvää muutosta kuudennelta yhdeksännelle luokalle. Tulokset osoittivat myös, että pinnaaminen oli varsin pysyvää suurimmalla osalla oppilaista ja että valtaosa oppilaista ei pinnaa. Pinnaamisen lisääntyminen kuudennelta yhdeksännelle luokalle ennusti alkoholin käyttöä toisella asteella sekä rikkeitten tekemistä 14–17 vuoden iässä, mutta näitä yhteyksiä ei voitu osoittaa erilaiseksi lukio-opiskelijoiden ja ammattioppilaitoksen opiskelijoiden välillä. Vaikka tutkimus osoitti koulupinnaamisen olevan marginaalinen ilmiö, tulokset vahvistavat aiempaa tutkimustietoa pinnaamisen yhteyksistä vakavampiin ongelmiin.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen kuudennelta luokalta yhdeksännelle luokalle : yhteys toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin ja seitsemännen luokan yhteenkuuluvuuden tunteeseen
Hilden, Essi (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten toiminnallinen kouluun kiinnittyminen kehittyy 6. luokalta 9. luokalle ja miten tämä kehittyminen ennustaa toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiä. Lisäksi tutkimuksessa ... -
Nuoren toimijuus vanhempien päihdeongelman ja lähisuhdeväkivallan läheisyydessä : modaliteettianalyysi nuorten kirjoituksista Varjomaailma -internetsivustolla
Taskinen, Anna (2016)Pro Gradu – tutkielmassa tarkastellaan lähisuhdeväkivaltaa sellaisissa perheissä, joiden vanhemmilla on päihdeongelma. Tutkimuksen kohteena on lähisuhdeväkivallalle kotonaan altistuneiden lasten ja nuorten toimijuus. ... -
Adolescent alcohol consumption and labor market outcomes
Tikkanen, Laura (2019)Tämä tutkimus käsittelee suomalaisten nuorten aikuisten alkoholin kulutuksen vaikutuksia heidän työmarkkinatulemiinsa. Tarkoituksena on selvittää, onko kulutuksella negatiivisia vaikutuksia nuorten aikuisten tuloihin ja ... -
Kuudennelta luokalta seitsemännelle luokalle - hyppy tuntemattomaan? : tapaustutkimus Nurmijärven yhteiskoulussa
Takalampi, Sirpa-Liisa (2001)