University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Itseraportoidun koulupinnaamisen määrän muutos kuudennelta yhdeksännelle luokalle sekä sen yhteys päihteiden käyttöön ja rikollisuuteen

Thumbnail
View/Open
326.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Jernfors, Riikka
Date
2021
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Koulupinnaaminen on vakava kasvatuksen ja koulutuksen ongelma ja sillä on haitallisia yhteyksiä oppilaan elämän eri osa-alueisiin ja myöhempiin mahdollisuuksiin elämässä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, tapahtuuko kuudennen ja yhdeksännen luokan välillä muutosta itseraportoidun koulupinnaamisen määrässä sekä miten tämä muutos ennustaa päihteiden käyttöä ja miten se on yhteydessä rikkeitten tekemiseen. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös, onko tämä yhteys erilainen lukio-opiskelijoiden ja ammattioppilaitoksen opiskelijoiden välillä. Tutkimuksen aineisto (N = 762) oli osa Jyväskylän yliopiston Alkuportaat- ja Koulupolku-seurantatutkimuksia. Aineisto kerättiin vuosina 2013–2017 neljältä eri paikkakunnalta oppilaiden ollessa kuudennella, seitsemännellä ja yhdeksännellä luokalla sekä toisella asteella ensimmäisenä vuonna. Aineisto analysoitiin Friedmanin testin, Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimien sekä Fisherin Z-muunnoslaskurin avulla. Tulosten mukaan koulupinnaamisen määrässä tapahtui merkitsevää lisääntyvää muutosta kuudennelta yhdeksännelle luokalle. Tulokset osoittivat myös, että pinnaaminen oli varsin pysyvää suurimmalla osalla oppilaista ja että valtaosa oppilaista ei pinnaa. Pinnaamisen lisääntyminen kuudennelta yhdeksännelle luokalle ennusti alkoholin käyttöä toisella asteella sekä rikkeitten tekemistä 14–17 vuoden iässä, mutta näitä yhteyksiä ei voitu osoittaa erilaiseksi lukio-opiskelijoiden ja ammattioppilaitoksen opiskelijoiden välillä. Vaikka tutkimus osoitti koulupinnaamisen olevan marginaalinen ilmiö, tulokset vahvistavat aiempaa tutkimustietoa pinnaamisen yhteyksistä vakavampiin ongelmiin. ...
Keywords
koulupinnaaminen pinnaus oppilaat nuoret päihteet rikollisuus koululaiset alkoholinkäyttö
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202111265807

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen kuudennelta luokalta yhdeksännelle luokalle : yhteys toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin ja seitsemännen luokan yhteenkuuluvuuden tunteeseen 

    Hilden, Essi (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten toiminnallinen kouluun kiinnittyminen kehittyy 6. luokalta 9. luokalle ja miten tämä kehittyminen ennustaa toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiä. Lisäksi tutkimuksessa ...
  • Nuoren toimijuus vanhempien päihdeongelman ja lähisuhdeväkivallan läheisyydessä : modaliteettianalyysi nuorten kirjoituksista Varjomaailma -internetsivustolla 

    Taskinen, Anna (2016)
    Pro Gradu – tutkielmassa tarkastellaan lähisuhdeväkivaltaa sellaisissa perheissä, joiden vanhemmilla on päihdeongelma. Tutkimuksen kohteena on lähisuhdeväkivallalle kotonaan altistuneiden lasten ja nuorten toimijuus. ...
  • Adolescent alcohol consumption and labor market outcomes 

    Tikkanen, Laura (2019)
    Tämä tutkimus käsittelee suomalaisten nuorten aikuisten alkoholin kulutuksen vaikutuksia heidän työmarkkinatulemiinsa. Tarkoituksena on selvittää, onko kulutuksella negatiivisia vaikutuksia nuorten aikuisten tuloihin ja ...
  • Myytti terveyttä edistävästä urheiluseurasta? : urheiluseuran jäsenyyden ja liikunta-aktiivisuuden yhteys 15-vuotiaiden koululaisten ruokatottumuksiin, tupakointiin ja alkoholin käyttöön vuosina 1986-1998 

    Ranta, Henna-Riikka; Vuori, Mika (2001)
  • Kuudennelta luokalta seitsemännelle luokalle - hyppy tuntemattomaan? : tapaustutkimus Nurmijärven yhteiskoulussa 

    Takalampi, Sirpa-Liisa (2001)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre