Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Oppilaan 6. luokan kouluun kiinnittymisen ja esiopetusvuoden lukivaikeusriskin yhteydet 7. luokan lukutaitoon

Thumbnail
Katso/Avaa
286.0Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Kujansuu, Sofia
Päivämäärä
2020
Oppiaine
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

 
Tässä tutkimuksessa tutkittiin oppilaiden 6. luokan kouluun kiinnittymisen yhteyttä 7. luokan lukutaitoon. Lisäksi tutkittiin, ennustaako oppilaiden esiopetusvuonna mitattu lukivaikeusriski 7. luokan lukutaitoa, kun 6. luokan kouluun kiinnittyminen huomioitiin. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, voidaanko kouluun kiinnittymiseen panostamalla parantaa lukemisen osaamista yläkouluikäisillä oppilailla. Tämä tutkimus oli osa Alkuportaat-seurantatutkimusta. Kouluun kiinnittyminen jaettiin kolmeen ulottuvuuteen. Tunneperäistä ja kognitiivista kiinnittymistä mitattiin SEI-mittarilla (Student Engagement Instrument) ja toiminnal-lista kiinnittymistä RAPS-mittarilla (Rochester Assessment Package for Schools). Luku- ja kirjoitustaidon yläkoulun arviointimenetelmän (YKÄ) avulla mitattiin lukutaitoa. Riskiryhmän määrittelyssä käytettiin kolmea lukutaitoa ennustavaa osataitoa: kirjaintuntemusta, fonologista tietoisuutta ja nopeaa sarjallista nimeämistä sekä sukuriskiä. Sukuriskin määritteli ainakin toisen vanhemman aikaisemmat ja/tai nykyiset vaikeudet lukemisessa. Tutkimus osoitti, että oppilaan 6. luokan toiminnallinen ja kognitiivinen kiinnittyminen ennustivat oppilaan 7. luokan lukutaitoa. Oppilaan 6. luokan tunneperäinen kiinnittyminen ei ennustanut oppilaan 7. luokan lukutaitoa. Myös esiopetusvuoden riskiryhmään kuuluminen ennusti oppilaan 7. luokan lukutaitoa, vaikka oppilaan 6. luokan kouluun kiinnittyminen huomioitiin. Tämä tutkimus todisti, että kouluun kiinnittyminen tukee akateemista suoriutumista. Lisäksi voidaan päätellä lukemisen vaikeuksien olevan hyvin sitkeitä ja riskioppilaiden varhaisen tukemisen olevan ensiarvoisen tärkeää. ...
Asiasanat
kouluun kiinnittyminen lukemisen vaikeudet riskiryhmät lukutaito lukihäiriöt oppiminen oppimisvaikeudet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202002102025

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [23417]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Kolmasluokkalaisten oppilaiden lukemistaitojen, matemaattisten taitojen ja kouluun kiinnittymisen yhteydet 

    Mäkivierikko, Anu (2015)
    Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää kolmasluokkalaisten oppilaiden lukemistaitojen, matemaattisten taitojen ja kouluun kiinnittymisen yhteyksiä. Tarkoituksena oli myös selvittää, onko oppilaiden kouluun ...
  • Dysleksiariski oppimisen haasteena : fonologisen tietoisuuden interventio ja lukemaan oppiminen 

    Ketonen, Ritva (Jyväskylän yliopisto, 2010)
  • Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen kuudennelta luokalta yhdeksännelle luokalle : yhteys toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin ja seitsemännen luokan yhteenkuuluvuuden tunteeseen 

    Hilden, Essi (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten toiminnallinen kouluun kiinnittyminen kehittyy 6. luokalta 9. luokalle ja miten tämä kehittyminen ennustaa toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiä. Lisäksi tutkimuksessa ...
  • Opettajan ohjauskäytäntöjen yhteydet 3. luokan oppilaiden lukutaitoon ja tehtäväkohtaiseen motivaatioon 

    Malila, Laura; Ovaskainen, Terhi (2012)
    Malila, L. & Ovaskainen, T. 2012. Opettajan ohjauskäytäntöjen yhteydet 3. luokan oppilaiden lukutaitoon ja tehtäväkohtaiseen motivaatioon. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, ...
  • Tarkkaavaisuusongelmien ja heikon lukutaidon päällekkäistyminen : yhteydet myöhempään lukutaitoon sekä käyttäytymisen ja tunne-elämän ongelmiin 

    Ulvinen, Emmi (2012)
    Tutkielman tavoitteena oli selvittää, missä määrin tarkkaavaisuusongelmien ja heikon lukutaidon päällekkäistyminen toisella luokalla on yhteydessä heikompaan lukutaitoon tai käyttäytymisen ja tunne-elämän ongelmiin ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre