Oppilaan 6. luokan kouluun kiinnittymisen ja esiopetusvuoden lukivaikeusriskin yhteydet 7. luokan lukutaitoon
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin oppilaiden 6. luokan kouluun kiinnittymisen yhteyttä 7. luokan lukutaitoon. Lisäksi tutkittiin, ennustaako oppilaiden esiopetusvuonna mitattu lukivaikeusriski 7. luokan lukutaitoa, kun 6. luokan kouluun kiinnittyminen huomioitiin. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, voidaanko kouluun kiinnittymiseen panostamalla parantaa lukemisen osaamista yläkouluikäisillä oppilailla.
Tämä tutkimus oli osa Alkuportaat-seurantatutkimusta. Kouluun kiinnittyminen jaettiin kolmeen ulottuvuuteen. Tunneperäistä ja kognitiivista kiinnittymistä mitattiin SEI-mittarilla (Student Engagement Instrument) ja toiminnal-lista kiinnittymistä RAPS-mittarilla (Rochester Assessment Package for Schools). Luku- ja kirjoitustaidon yläkoulun arviointimenetelmän (YKÄ) avulla mitattiin lukutaitoa. Riskiryhmän määrittelyssä käytettiin kolmea lukutaitoa ennustavaa osataitoa: kirjaintuntemusta, fonologista tietoisuutta ja nopeaa sarjallista nimeämistä sekä sukuriskiä. Sukuriskin määritteli ainakin toisen vanhemman aikaisemmat ja/tai nykyiset vaikeudet lukemisessa.
Tutkimus osoitti, että oppilaan 6. luokan toiminnallinen ja kognitiivinen kiinnittyminen ennustivat oppilaan 7. luokan lukutaitoa. Oppilaan 6. luokan tunneperäinen kiinnittyminen ei ennustanut oppilaan 7. luokan lukutaitoa. Myös esiopetusvuoden riskiryhmään kuuluminen ennusti oppilaan 7. luokan lukutaitoa, vaikka oppilaan 6. luokan kouluun kiinnittyminen huomioitiin.
Tämä tutkimus todisti, että kouluun kiinnittyminen tukee akateemista suoriutumista. Lisäksi voidaan päätellä lukemisen vaikeuksien olevan hyvin sitkeitä ja riskioppilaiden varhaisen tukemisen olevan ensiarvoisen tärkeää.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kolmasluokkalaisten oppilaiden lukemistaitojen, matemaattisten taitojen ja kouluun kiinnittymisen yhteydet
Mäkivierikko, Anu (2015)Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää kolmasluokkalaisten oppilaiden lukemistaitojen, matemaattisten taitojen ja kouluun kiinnittymisen yhteyksiä. Tarkoituksena oli myös selvittää, onko oppilaiden kouluun ... -
Dysleksiariski oppimisen haasteena : fonologisen tietoisuuden interventio ja lukemaan oppiminen
Ketonen, Ritva (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Toiminnallisen kouluun kiinnittymisen kehittyminen kuudennelta luokalta yhdeksännelle luokalle : yhteys toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiin ja seitsemännen luokan yhteenkuuluvuuden tunteeseen
Hilden, Essi (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten toiminnallinen kouluun kiinnittyminen kehittyy 6. luokalta 9. luokalle ja miten tämä kehittyminen ennustaa toisen asteen opintojen keskeyttämisriskiä. Lisäksi tutkimuksessa ... -
Tarkkaavaisuusongelmien ja heikon lukutaidon päällekkäistyminen : yhteydet myöhempään lukutaitoon sekä käyttäytymisen ja tunne-elämän ongelmiin
Ulvinen, Emmi (2012)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, missä määrin tarkkaavaisuusongelmien ja heikon lukutaidon päällekkäistyminen toisella luokalla on yhteydessä heikompaan lukutaitoon tai käyttäytymisen ja tunne-elämän ongelmiin ... -
Esikouluiän motorisissa taidoissa esiintyvät viiveet ja niiden yhteydet lukutaitoon ja fonologisen prosessoinnin osataitoihin sekä tarkkaavaisuuteen kouluiässä
Koskela, Meri; Ylinen-Luopa, Taru-Tuulia (2005)