Show simple item record

dc.contributor.advisorInnanen, Hely
dc.contributor.authorSuninen, Salli-Maria
dc.date.accessioned2021-04-26T10:34:05Z
dc.date.available2021-04-26T10:34:05Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75196
dc.description.abstractVanhemmuustyylejä ja isompien koululaisten hyvinvointia on tutkittu paljon. Vanhemmuustyylien yhdistäminen pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvinvointiin on kuitenkin jäänyt tutkimuksissa vähemmälle huomiolle. Pienillä oppilailla tarkoitan tässä tutkimuksessa koulupolun alkupäässä, ensimmäisestä kolmanteen luokkaan olevia oppilaita ja sosioemotionaalista hyvin-vointia tarkastelen oppilaan prososiaalisuuden, kaverisuhteiden ja tunne-elämän ongelmien kautta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä on vanhemmuus-tyylien yhteys pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvinvointiin. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena valmista, vuosina 2006–2016 kerättyä Alkuportaat -pitkittäistutkimuksen aineistoa analysoiden. Analyysimenetelminä käytettiin parittaista t-testiä, Pearsonin korrelaatiokerrointa ja lineaarista regressioanalyysia. Tutkimuksen keskeiset tulokset osoittivat, että vanhemmuustyylit ovat melko pysyviä ja niillä on yhteyttä pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvinvointiin. Tuloksista kuitenkin ilmeni, että vaikka vanhemmuustyyleillä on yhteyttä oppilaan sosioemotionaaliseen hyvinvointiin, ne eivät juurikaan selitä sosioemotionaalista hyvinvointia kolmannen luokan keväällä. Tutkimuksen johtopäätöksenä voisi todeta, että vaikka vanhemmuuden merkitys pienen oppilaan elämään on valtaisa, se ei yksinään selitä oppilaan sosioemotionaalista hyvinvointia, joka voi koostua monesta eri osasta. Tutkimus antaakin aihetta hedelmällisiin jatkotutkimuksiin esimerkiksi siitä, mitkä hyvinvointia selittävät tekijät todellisuudessa ovat.fi
dc.format.extent34
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othervanhemmuustyylit
dc.subject.othersosioemotionaalinen hyvinvointi
dc.subject.otherprososiaalisuus
dc.subject.otherkaverisuhteet
dc.subject.othertunne-elämän ongelmat
dc.titleVanhemmuustyylien yhteys pienten oppilaiden sosioemotionaaliseen hyvintointiin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202104262490
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotunne-elämä
dc.subject.ysovanhemmuus
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysovanhemmat
dc.subject.ysotutkimus
dc.subject.ysohenkinen hyvinvointi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record