Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRautiainen, Matti
dc.contributor.advisorNikkola, Tiina
dc.contributor.authorLaaksonen, Ville
dc.date.accessioned2021-04-13T06:20:47Z
dc.date.available2021-04-13T06:20:47Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75043
dc.description.abstractYhteiskuntaoppi lisättiin vuoden 2014 perusopetuksen valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa alakoulun opetukseen uutena oppiaineena. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata, kuinka yhteiskuntaopin opetusta on toteutettu jyväskyläläisissä alakouluissa opetussuunnitelmamuutoksen pohjalta. Tutkimuksessa yhteiskuntaopin valtakunnallisia ja paikallisia tavoitteita verrataan opettajien kuvailuihin omasta opetuksestaan. Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin hermeneuttista lähestymistapaa käyttäen. Aineistona toimivat perusopetuksen valtakunnallinen opetussuunnitelma, Jyväskylän paikallinen opetussuunnitelma sekä yhteiskuntaoppia alakoulussa opettaneiden opettajien haastattelut. Haastatteluaineisto kerättiin puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla ja haastatteluihin osallistui 7 henkilöä. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen. Haastattelujen ja opetussuunnitelma-aineiston analyysin perusteella tutkimukseen osallistuneet opettajat pyrkivät aktiivisesti toteuttamaan valtakunnallisen opetussuunnitelman mukaista opetusta. Opettajien lähtökohdissa opetuksen toteutukseen oli kuitenkin merkittäviä eroja, mikä näkyi työtapojen sekä oppituntia kohden käytetyn työmäärän vaihteluna opettajien välillä. Siksi osa paikallisen opetussuunnitelman tavoitteista oli käytännössä liian haastavia toteuttaa. Tutkimuksen perusteella merkittävin tekijä haasteisiin vastaamisessa olisi yhteiskuntaopin opetuksen tukikeinojen, kuten oppiainekohtaisen tiedon, opetusmenetelmien sekä opetussuunnitelmaa noudattavien opetusmateriaalien jakaminen.fi
dc.format.extent68
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleYhteiskuntaopin opetuksen toteutus alakoulussa vuoden 2014 opetussuunnitelman pohjalta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202104132351
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopetussuunnitelmat
dc.subject.ysoyhteiskuntaoppi
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoalakoulu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot