University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Vuoden 2014 opetussuunnitelman mukanaan tuomat muutokset alakoulun historian oppiaineeseen

Thumbnail
View/Open
787.7Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Heinonen, Markku
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa tarkastellaan historian oppiaineen kokemia muutoksia siirryttäessä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Tutkimuksen viitekehys muodostuu historian oppiaineen tarkastelusta opetussuunnitelmien ja oppimateriaalien valossa sekä tausta kotimaisesta ja kansainvälisestä opetussuunnitelmatutkimuksesta. Tutkimus on toteutettu kolmen erilaisen aineiston avulla hyödyntäen hermeneuttis-fenomenologista menetelmää. Aineistona tutkimuksessa on käytetty perusopetuksen historian opetussuunnitelmia vuosilta 2004 ja 2014, sekä historian oppiaineen osalta näiden opetussuunnitelmien mukaisia opettajan oppaita ja kyselyn kautta kerättyjä luokanopettajien kokemuksia tapahtuneesta muutoksesta. Saadut tulokset osoittavat, että historian opetussuunnitelmien välillä sisältöjä on karsittu, mutta tavoitteita on enemmän ja ne muodostavat historian opetuksesta esimerkiksi aiempaa tieteellisempää opettajan näkökulmasta. Tavoitekeskeinen opetus on kokonaisuutena entistä vahvempi painotus POPS 2014:ssa ja hyvän osaamisen kriteeristö yhdistyy selkeästi historian oppiaineen tavoitteisiin. Opettajien oppaiden vertailu osoitti samanlaista trendiä sisältöjen karsimisen, mutta myös tarjottujen käsittelykeinojen osalta. POPS 2014:n aiempaa voimakkaammin esiin ottamat asiat, kuten opetuksen eheyttäminen, näkyivät yllät-tävän vähän uudessa oppimateriaalissa. Sama koski monialaisia oppimiskokonaisuuksia. Luokanopettajien vastauksista koottu kyselyaineisto osoitti, että POPS 2014 näyttäytyy vastaajille ristiriitaisena historian oppiaineen osalta. ...
Keywords
fenomenologia hermeneutiikka opetussuunnitelmat historia alakoulu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910074333

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23442]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kun historian sisältöjen osaaminen ei riitä : alakoulun historian oppikirjasarjat historian osaamisen arvioinnissa 

    Lyhty, Jarmo (2018)
    Tässä tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun historian opetuksessa käytettävien kolmen oppikirjasarjan arviointiajattelua ja -välineitä. Niistä selvitettiin, antavatko oppikirjasarjat opettajalle välineitä monipuoliseen ja ...
  • Kronologisuudesta kohti temaattisuutta : vuoden 1994 lukion historian opetussuunnitelman perusteiden laadinta 

    Hiekkanen, Tomi (2014)
    Tutkielma käsittelee vuonna 1994 lukion historian opetussuunnitelmassa tapahtunutta muutosta, jonka seurauksena historian opetuksessa siirryttiin kronologiaan perustuvasta opetuksen jäsen-tämistavasta teemapohjaiseen. ...
  • Kuinka arvioida asetettuja tavoitteita : alakoulun historian opetussuunnitelma ja opettajanoppaat 

    Lyhty, Jarmo (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2020)
    Näkyykö opetussuunnitelma historian opettajan oppaissa? Viralliset tavoitteet opetukselle asetetaan opetussuunnitelmassa, ja opettajan tulisi pyrkiä tavoitteisiin valitsemillaan keinoilla. Nykyään ajatellaan, että historian ...
  • Luovuuden merkitys alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa : uuden opetussuunnitelman 2014 mukanaan tuomat muutokset ja mahdollisuudet 

    Nokelainen, Anna (2016)
    Tutkielman tehtävänä on selvittää, millainen merkitys luovuudella on alkuopetuksen musiikkikasvatuksessa. Tutkimuskohteina ovat uusi alkuopetuksen musiikin opetussuunnitelma 2014 sekä kesällä 2016 ilmestyvä Saa laulaa! 1-2 ...
  • Yhteistyön monet kasvot : alakoulun opettajien kokemuksia ja käsityksiä opettajien välisestä yhteistyöstä 

    Haikonen, Ritva-Liisa; Pohjolainen, Tarja (2007)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre