Luokanopettajien käsityksiä kompetenssistaan vuoden 2014 opetussuunnitelman mukaiseen liikuntakasvatukseen
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikuntaa opettavien luokanopettajien käsityksiä kompetenssistaan toteuttaa vuoden 2014 opetussuunnitelman
mukaista liikuntakasvatusta. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös kartoittaa luokanopettajien käsityksiä liikuntakasvattajan kompetenssia rakentaneista merkityksellisistä tekijöistä. Lisäksi tutkimus selvitti luokanopettajien käsityksiä vuoden 2014 opetussuunnitelman toimivuudesta liikuntakasvatuksen tukena sekä
opetussuunnitelman mukaisen liikuntakasvatuksen toteuttamisen haasteista.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, fenomenologis- hermeneuttisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla
kevään 2021 aikana. Haastateltaviksi valikoitui kahdeksan luokanopettajaa, jotka
työskentelivät vuosiluokilla 3–6 ja vastasivat vähintään oman luokkansa liikuntakasvatuksen järjestämisestä.
Tulosten mukaan seitsemän luokanopettajaa koki kompetenssinsa liikuntakasvatuksen järjestämiseen hyvänä tai erinomaisena ja yksi vähäisenä. Kompetenssin rakentumisessa yksi merkittävimpiä tekijöitä oli opettajankoulutus. Sen
koettiin antaneen valmiuksia erityisesti liikuntakasvatukseen liikuntatunneilla
sekä hieman myös liikuntatuntien ulkopuoliseen liikuntakasvatukseen. Muita
merkittäviä valmiuksia antavia tekijöitä olivat liikuntaharrastuneisuus ja -tausta,
kokemus, koulun sisäinen toimintakulttuuri sekä resurssit. Kaikki luokanopettajat pitivät opetussuunnitelmaa liikuntakasvatuksen näkökulmasta vapauksia antavana sekä väljänä. Osa opettajista piti opetussuunnitelman vapaudesta, koska
he pystyivät toteuttamaan kokemustensa kautta kertyneitä ideoita. Osa taas koki
vapauden ajavan heidät tilanteeseen, jossa he olivat oman luovuutensa varassa.
Opetussuunnitelman vapauden tuoma epävarmuus korostui vähemmän kokeneilla luokanopettajilla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien ja liikunnanopettajien näkemyksiä koulukohtaisista liikunnan opetussuunnitelmista
Siniharju, Kristiina (2002) -
Lähtökohdat liikuntaa opettavaksi luokanopettajaksi : nuoruuden kasvuympäristöt ja opettajankoulutus opettajuuden kehitystekijöinä
Penttinen, Seppo (Jyväskylän yliopisto, 2003) -
Pallo peliin ja opettajahuoneeseen kahville, vai onko sittenkään näin? : liikunnanopettajakelpoisuuden merkityksiä alakoulun liikunnanopetukseen
Heikkinen, Roosa-Mari; Nissinen, Sanni (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko liikunnanopettajan kelpoisuudella vaikutusta alakoulun liikunnanopetukseen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitä merkityksiä kumpikin kelpoisuus tuo liikunnanopetukseen, ... -
Pätevä musiikin opettamiseen? : luokanopettajaksi valmistuvan musiikillinen kompetenssi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden toteuttamisen näkökulmasta
Suomi, Henna (Sibelius-akatemia, 2019) -
Yhtenäisen perusopetuksen asialla : toimijat, tavoitteet ja vuorovaikutus vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden laadinnassa
Jäntti, Anna (2021)Tutkielma käsittelee vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman laadintaprosessia. Siinä tarkastellaan, miten ja miksi vuoden 2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet laadittiin. Tutkimuksessa opetussuunnitelmatyötä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.