Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMertala, Pekka
dc.date.accessioned2021-04-12T06:58:02Z
dc.date.available2021-04-12T06:58:02Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationMertala, P. (2021). Koulutuksen digitaalinen datafik(s)aatio. <i>Kasvatus ja Aika</i>, <i>15</i>(1), 43-61. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.100161" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.100161</a>
dc.identifier.otherCONVID_66345613
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75016
dc.description.abstractTässä kriittisessä esseessä luon yleiskatsauksen koulutuksen digitaalisen datafikaation erilaisiin muotoihin ja merkityksiin erityisesti kotimaisessa kontekstissa. Esseessä käyn läpi datafikaation suhdetta muihin koulutusta ohjaaviin trendeihin, erityisesti digitalisaatioon, oppimiskeskeisyyteen ja tulosvastuullisuuteen. Lisäksi tarkastelen datan ja datan diskursiivisen tuottamisen välistä epäsuhtaa, josta jatkan koulun dataintensiivisten käytäntöjen kautta tapahtuvan jatkuvan datankeruun luonnollistumisen tarkasteluun. Viimeisessä temaattisessa osiossa jäsennän elinikäisen oppimisen ideologian ja datafikaation välistä suhdetta. Esseen lopuksi esitän monilukutaidon pedagogiikkaan tukeutuen näkemykseni siitä, millä tavoin datafikaation ei-toivottuja lieveilmiöitä voidaan purkaa ja miten arkiset datakäytänteet voidaan uudelleenkehystää kriittisen datalukutaidon harjoitteluun.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus ja Aika
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.subject.otherdatafikaatio
dc.subject.otheroppimisanalytiikka
dc.titleKoulutuksen digitaalinen datafik(s)aatio
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202104122328
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalItem
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_0640
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange43-61
dc.relation.issn1797-2299
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume15
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2021 Kasvatus & Aika
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysoelinikäinen oppiminen
dc.subject.ysomonilukutaito
dc.subject.ysokoulutus
dc.subject.ysoteknologiakritiikki
dc.subject.ysokoululaitos
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8692
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6262
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28850
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p84
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21201
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11215
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.33350/ka.100161
dc.type.okmB1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND 4.0