Koneluettava lapsi? : opetuksen datafikaatio ja automaatio Minä-Se -suhteiden tuotantokoneistona
Mertala, P. (2022). Koneluettava lapsi? : opetuksen datafikaatio ja automaatio Minä-Se -suhteiden tuotantokoneistona. Kasvatus ja aika, 16(4), 26-42. https://doi.org/10.33350/ka.117096
Published in
Kasvatus ja aikaAuthors
Date
2022Copyright
© 2022 Kasvatus & Aika
Tämän artikkelin tavoitteena on laajentaa digitalisaatiosta, datafikaatiosta, automaatiosta ja kasvatuksesta käytävää teoreettista keskustelua. Artikkelissa pohdin sitä, millaisia merkityksiä koulutuksen kiihtyvällä datafikaatiolla ja automaatiolla on opettaja-oppilassuhteille ja ylipäätään käsityksellemme formaalin kasvatuksen olemuksesta. Käsitteellisesti ammennan Martin Buberin dialogisesta filosofiasta, erityisesti Minä–Sinä- ja Minä–Se-käsitepareista, jotka kuvaavat eri tapoja, joilla ihmiset ovat suhteissa toistensa kanssa. Datafikaatio ja automaatio tuovat uusia näkökulmia Buberin ideoihin, erityisesti Minä–Se-suhteeseen. Oppilaan representaatio ei rakennu enää vain yksilön, tässä opettajan, mielessä, vaan myös datakaksoisolentona, joka tuotetaan ja jota analysoidaan sekä visualisoidaan erilaisten alustojen kautta. Keskeinen väitteeni on, että lisääntyvä datafikaatio ja automaatio ohjaavat opettaja-oppilassuhdetta kohti objektivoitua Minä–Se-suhdetta dialogisen Minä–Sinä-suhteen sijaan.
...
Publisher
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuraISSN Search the Publication Forum
1797-2299Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/164713589
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
From IT to I-It : Digitalization, datafication, automation, and the teacher-student relationship
Mertala, Pekka (Journal of Childhood, Education and Society, 2024)This conceptual article theorises the tensioned interplay between digitalization, datafication and automation and subjectness in education by asking what intensifying datafication and automation means for teacher–student ... -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ... -
Hindrances to recognition in Finnish music schools
Elmgren, Heidi (SAGE Publications, 2021)This article examines recognition relations between students and teachers in Finnish music schools. The research is based on written texts by music school students. The texts are analysed for difficulties in recognition ... -
Trigenda®-dialogimenetelmä dialogisuuden edistäjänä oppilaan ohjauksessa ja oppilashuollossa
Ristkari, Jenni (2018)Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Trigenda®-dialogimenetelmän käyttökokemuksia ja arvioida sen soveltuvuutta opetus- ja kasvatusalalla tehtävään työhön. Tutkimus nojasi dialogisuuden teoriaperustaan ... -
Promotion of school engagement through dialogic teaching practices in the context of a teacher professional development programme
Vasalampi, Kati; Metsäpelto, Riitta-Leena; Salminen, Jenni; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Mäensivu, Marja; Poikkeus, Anna-Maija (Elsevier BV, 2021)This study was conducted in the context of a teacher professional development programme that aimed to improve dialogic teaching in the classroom, and it describes the programme and examines the change in teachers' dialogic ...