Show simple item record

dc.contributor.advisorRintala, Harri
dc.contributor.authorNurminen, Lauri
dc.date.accessioned2021-04-12T06:16:35Z
dc.date.available2021-04-12T06:16:35Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75010
dc.description.abstractTämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää vuoden 2020 urheiluyläkoulukokeilun soveltuvuuskokeen eri testien suoritusjärjestyksen, testien ajankohtien ja varapäivän vaikutusta tuloksiin. Tutkielman aineisto koostui Kuopion vuoden 2020 urheiluyläkouluun tai liikuntaluokalle hakevista oppilaista. Aineiston koko on n=122, joista poikia 79 ja tyttöjä 43. Hakijat jaettiin ryhmiin testaajan puolesta aakkosjärjestyksen mukaan, niin että pojat ja tytöt olivat omissa ryhmissään. Ryhmät 1–6 koostuivat pojista ja ryhmät 7–9 tytöistä. Ryhmä 10 muodostui varapäivän hakijoista, jossa oli sekä tyttöjä, että poikia. Aineisto saatiin tutkimuskäyttöön soveltuvuuskokeiden tulosten julkaisun jälkeen. Tulosten analysoinnissa käytettiin t-testiä, Mann-Whitneyn U-testiä, Games-Howelin testiä ja yksisuuntaista varianssianalyysiä. Ryhmiä verrattaessa pääsykokeen kokonaistuloksien osalta ei löytynyt tilastollisesti merkitseviä eroja. Vertailun p-arvo on 0,055. Ryhmien keskiarvoja vertailtaessa testiosioittain sivuttaissiirtymisestä ja tasapaino-osiosta löytyi tilastollisesti merkitseviä eroja. Tarkemmassa parivertailussa sivuttaissiirtymisessä ryhmä 2 sai parhaan tuloksen ja erosi tilastollisesti merkitsevästi ryhmän 5 tuloksesta (p-arvo 0,004) sekä ryhmän 10 tuloksesta (p-arvo 0,01). Tasapaino-osion parivertailu osoitti ryhmän 7 saaneen parhaan tuloksen sekä ryhmien 1,3 ja 5 eroavan siitä tilastollisesti merkitsevästi (p-arvo 0,001–0.015) Lisäksi toiseksi parhaan ryhmän 9 tulos erosi tilastollisesti merkitsevästi ryhmästä 5 tuloksesta (p-arvo 0,018). Ryhmien 7 ja 9 hakijat olivat tyttöjä, tämä selittää erot tasapaino-osiossa. Soveltuvuuskokeen testiosioiden tuloksia verrattaessa aamulla ja illalla suoritettuna ei löytynyt tilastollisesti merkitseviä eroja ryhmien välillä. Varsinaisen testipäivän ja varapäivän ryhmien tuloksia verrattaessa sivuttaissiirtymisestä ja 5-loikka antavat tilastollisesti merkitsevät tulokset. Sivuttaissiirtymisen p-arvo 0,009 ja 5-loikkan p-arvo 0,025. Sukupuoli ei ollut selittävänä tekijänä tuloksissa. Tulosten väliset erot eivät muodosta kaavaa kummankaan päivän eduksi. Erot tuloksissa selittyvät sattumalla, varapäivänä hakijoita oli 6. Tämän tutkielman mukaan testiosioiden suoritusjärjestyksellä ei ole merkitystä tulosten kannalta, kunhan testiosioiden välissä on riittävästi palautumisaikaa. Yksittäiset tilastollisesti merkitsevät erot ryhmien välillä selittyvät sattumalla ja sukupuolella tasapaino-osion osalta. Tutkielman tulokset ovat samanlaisia aiemman suoritusjärjestyksestä tehdyn tutkimuksen kanssa. Tulokset tukevat soveltuvuuskokeen käyttöä pääsykokeena haettaessa urheiluyläkouluun, sekä samantyylisten pääsykokeiden käyttöä eri koulutuksiin haettaessa.fi
dc.description.abstractThe purpose of this study was to solve does testing order have impact on test result in aptitude test for sport focused secondary school experiment. Study researched differences between test groups, results differences between test part made in morning and afternoon and did applicant have advantage if they take part in test-on-test spare day. Study material consisted of students applied to Sports focused secondary school experiment at Kuopio 2020. Sample size was n=122 of which 79 boys and 43 girls. Students were divided in groups according alphabetical order and gender. Groups 1-6 included only boys and 7-9 groups were girls. Group 10 was spare day applicants and group consisted both genders. Study material was given to study use after test results were published. Results were analyzed with T-test, Mannin Whitney U-test, Games -Howellin test and one way analysis of variance. When comparing average total results by groups there were no statistically significant results (p-value 0.055). The group average comparison by test sections found statistically significant results in sideways movement test and balance sections. Group 2 got the best results in the sideways movement test and differed from groups 5 (p=0,004) and 10 (p=0,01). The sideways movement test results can’t be explained. Group 7 got the best result in balance section and result differed from groups 1,3 and 5 (p= 0,001–0.015). Also the second best group 9 differed from groups 5 (p=0,018). Balance section results can be explained with gender. The best two balance results groups contained only girls. Test sections results compared between test done in morning and afternoon didn’t found any statistically significant results. Comparing real test day and spare test day results by test sections found statistically significant results in sideways movement test (p=0,009) and 5-jump (p=0,025). Gender can’t explain the results. Differences in real test day and spare test day are explained with coincidence. There were only 6 applicants in spare day. According to this study testing order did not affect the aptitude test results, because there was enough time to recover between test sections. Differences between groups can be explained with gender or coincidence. Earlier studies about testing order supports this result. Results supports use of aptitude test use when applying sport focused secondary school experiment.en
dc.format.extent51
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherurheiluyläkoulukokeilu
dc.titleUrheiluyläkoulukokeilun soveltuvuuskokeiden suoritusjärjestys ja testeissä menestyminen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202104122322
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysotestit
dc.subject.ysosoveltuvuustestit
dc.subject.ysopääsykokeet
dc.subject.ysoliikuntaluokat
dc.subject.ysotestaus
dc.subject.ysoopiskelijavalinnat
dc.subject.ysokuntotestit
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record