5. ja 8. luokkalaisten koululaisten fyysinen toimintakyky : sukupuolten ja luokka-asteiden väliset erot sekä testien väliset yhteydet fyysistä toimintakykyä mittaavissa testeissä
Päivämäärä
2012Hautala, Tuomas & Hiltunen, Janne 2012. 5. ja 8. luokkalaisten koululaisten fyysinen
toimintakyky: Sukupuolten ja luokka-asteiden väliset erot sekä testien väliset yhteydet
fyysistä toimintakykyä mittaavissa testeissä. Liikuntatieteiden laitos, Jyväskylän yliopisto.
Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 106 s.
Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, esiintyykö tyttöjen ja poikien tai viides- ja
kahdeksasluokkalaisten oppilaiden testitulosten välillä eroja fyysistä toimintakykyä mittaavissa
liikuntatesteissä. Lisäksi selvitimme, esiintyykö eri toimintakykytestien tulosten
välillä yhteyksiä viides- ja kahdeksasluokkalaisilla tytöillä ja pojilla. Sukupuolieroja
tarkastelimme erikseen viidennellä ja kahdeksannella luokalla sekä viides- ja kahdeksasluokkalaisten
välisiä eroja tytöillä ja pojilla. Testien tulosten välisiä yhteyksiä selvitettiin
erikseen sekä viidennen että kahdeksannen luokan tytöillä ja pojilla.
Tutkimuksen kohteena olivat kuuden keskisuomalaisen ja neljän kainuulaisen koulun
oppilaat (N= 468). Mukana oli 239 viides- ja 229 kahdeksasluokkalaista oppilasta. Aineisto
kerättiin kohdejoukolta kahdenkymmenen fyysistä toimintakykyä mittaavan liiketehtävän
avulla. Mittaukset tehtiin kouluissa tutkimussuunnittelijan johdolla ja oppilaiden
testaamisesta vastasi 5–10 tehtäviin koulutettua tutkimusapulaista. Jokaisessa
koulussa mittaukset tehtiin koulun liikuntasalissa kahden erillisen 90 minuutin mittaisen
liikuntatunnin aikana. Sukupuolten sekä luokka-asteiden välisiä keskiarvoeroja selvitettiin
riippumattomien otosten t-testin avulla ja tilastollisen merkitsevyyden mielekkyyttä
ilmaistiin Cohenin d -kertoimella. Testien tulosten välisiä yhteyksiä analysoitiin Pearsonin
tulomomenttikorrelaatiokertoimen avulla.
Tutkimustulokset osoittivat, että sekä viidennellä että kahdeksannella luokalla sukupuolten
välillä esiintyi tilastollisesti merkitseviä eroja seitsemässä toimintakykytestissä.
Molemmilla luokka-asteilla pojat saavuttivat tyttöjä parempia tuloksia neljässä testissä,
kun taas tyttöjen tulokset olivat parempia kolmessa testissä. Viidennen ja kahdeksannen
luokan välillä esiintyi tilastollisesti merkitseviä eroja pojilla kahdeksassa ja tytöillä yhdeksässä
testissä. Kahdeksasluokkalaiset olivat viidesluokkalaisia parempia kaikissa
testeissä, joissa tilastollisesti merkitseviä eroja muodostui. Testien tulosten väliset korrelaatiot
vaihtelivat hyvin alhaisesta erittäin voimakkaaseen sekä viidennellä että kahdeksannella
luokalla. Säännöllisimmin korkeita korrelaatioita havaittiin vauhdittoman
5-loikan ja vauhdittoman pituushypyn, oikean ja vasemman lonkan liikkuvuustestien
sekä oikean ja vasemman jalan flamingoseisontojen välillä. Tutkimuksen tulosten perusteella
on tärkeää, että liikunnanopetuksessa ja -ohjauksessa huomioidaan sukupuolten
sekä eri-ikäisten oppilaiden väliset erot fyysisen toimintakyvyn eri osa-alueilla. Testien
tulosten välisten yhteyksien tarkastelu voi puolestaan auttaa valitsemaan kuntotestaustilanteissa
tarkoituksenmukainen testi mittaamaan haluttua ominaisuutta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kolmasluokkalaisten motoristen perustaitojen ja fyysisen kunnon yhteydet koettuun fyysiseen toimintakykyyn
Rintala, Antti; Peltonen, Jussi (2021)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää kolmasluokkalaisten motoristen perustaitojen ja fyysisen kunnon yhteyksiä koettuun fyysiseen toimintakykyyn. Lisäksi tarkasteltiin äidin koulutustaustan, oppilaan sukupuolen sekä ... -
Kuntotestit kehitysvammaisille suunnatun liikuntaohjelman arviointimenetelmänä
Kalmari, Sanna (2014)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen vaikutus säännöllisellä liikunnan harrastamisella on kehitysvammaisten nuorten fyysiseen kuntoon ja motoriseen taitoon. Lisäksi selvitettiin, miten liikuntaohjelmia ... -
Päiväkotilasten temperamentti ja motoriset perustaidot sekä niiden väliset yhteydet
Haunia, Ella (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 3–7-vuotiaiden Taitavat tenavat -tutkimukseen osallistuneiden päiväkotilasten temperamenttipiirteitä ja motoristen perustaitojen tasoa. Tarkoituksena oli myös selvittää, onko ... -
Kuntotestisovellusten luotettavuustarkastelu osana fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmää
Bister, Markus; Jouppila, Mari (2011)Bister Markus & Jouppila Mari. 2011. Kuntotestisovellusten luotettavuustarkastelu osana Fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmää. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma, 103s. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ... -
Urheiluyläkoulun soveltuvuuskokeet : sukupuolten väliset erot ja osioiden väliset yhteydet
Kalari, Tanja; Kalari, Joonas; Salin, Kasper (Liikuntatieteellinen seura, 2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia urheiluyläkoulun valtakunnallisten soveltuvuuskokeiden keventämismahdollisuuksia tarkastelemalla sukupuolten välisiä eroja ja osioiden välisiä yhteyksiä. Lisäksi tutkittiin miten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.