dc.contributor.advisor | Kautto-Knape, Erja | |
dc.contributor.author | Risikko, Marika | |
dc.contributor.author | Miettinen, Lotta | |
dc.date.accessioned | 2021-04-12T05:57:11Z | |
dc.date.available | 2021-04-12T05:57:11Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75007 | |
dc.description.abstract | Kouluun kiinnittymisen käsite on alun perin muodostunut koulun keskeyttämisen tutkimuksen myötä. Kiinnittymisellä kuvataan oppilaan asennetta ja sitoutumista koulunkäyntiin. Erityisoppilaat voivat olla suuremmassa riskissä koulutuksen keskeytymiseen kouluun liittyvien haasteiden takia, ja tästä syystä tutkimuksemme kontekstiksi valikoitui erityisluokka.
Tässä tutkielmassa pyrimme selvittämään erityisopettajien käsityksiä siitä, millaista oppilaan kouluun kiinnittyminen on erityisluokassa ja millainen merkitys erityisluokalla on oppilaan kiinnittymiselle. Tutkimus oli laadullinen tutkimus, jonka aineisto koottiin eri puolilta Suomea toimivilta erityisopettajilta (n=6) teemahaastatteluina. Aineiston analyysissä hyödynnettiin sekä teoriaohjaavaa että aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Kouluun kiinnittyminen erityisluokassa näyttäytyi pääosin positiivisena. Erityisluokan oppilaat viihtyivät luokassaan ja osallistuivat opetukseen. Osalle toistuvat poissaolot olivat ongelma. Erityisluokan tukijärjestelmä koostui seitsemästä tuen osa-alueesta, joista tärkeimmiksi opettajien käsitysten perusteella muodostuivat opetuksen oppilaslähtöisyys sekä vuorovaikutuksen lämpimyys.
Erityisluokissa viihtyminen voi tarkoittaa opiskelutavan olevan luokkien oppilaille sopiva. Huolestuttavaa kuitenkin on se, ettei toistuviin poissaoloihin tiettyjen oppilaiden kohdalla kyetty puuttumaan. Erityisluokissa tapahtuva kiinnittymisen tuki on riittävin resurssein mahdollista järjestää myös yleisopetuksen ryhmissä. Tämä ei kuitenkaan kaikkien oppilaiden kohdalla välttämättä lisää kouluun kiinnittymistä. | fi |
dc.format.extent | 76 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kouluun kiinnittyminen | |
dc.subject.other | luokkamuotoinen erityisopetus | |
dc.title | Kouluun kiinnittyminen erityisluokassa opettajan näkökulmasta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202104122319 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | sitoutuminen | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | erityisluokat | |
dc.subject.yso | erityispedagogiikka | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |