University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Children with mathematical disabilities have heterogeneous cognitive profiles

Thumbnail
View/Open
1.0Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rautiainen, Jarno |
Ikonen, Helka
Date
2021
Discipline
PsykologiaPsychology
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Matematiikan oppimisvaikeudet on aiemmissa tutkimuksissa yhdistetty moniin kognitiivisiin osa-alueisiin kuten työmuistiin, prosessointinopeuteen, visuospatiaalisiin taitoihin ja kielellisiin taitoihin. On kuitenkin vielä epäselvää, millaisia kognitiivisia profiileja on erotettavissa niiden lasten joukosta, joilla on matematiikan oppimisvaikeuksia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli vastata tähän tarpeeseen ja tutkia, millaisia kognitiivisia profiileja on löydettävissä niiden lasten joukosta, jotka on ohjattu lisätutkimuksiin erilaisten oppimisvaikeuksien vuoksi, ja selvittää, eroavatko lapset eri kognitiivisten profiilien ryhmissä aritmeettisessa sujuvuudessa. Lisäksi tutkittiin, ovatko lapset, joilla on matematiikan oppimisvaikeus, matematiikan ja lukemisen oppimisvaikeus tai ei kumpaakaan, yliedustettuina jossakin kognitiivisen profiilin ryhmässä, ja kuinka he eroavat kognitiivisilta taidoiltaan. Aritmeettista sujuvuutta mitattiin RMAT-testillä, kognitiivisia taitoja WISC-osatesteillä (Sanavarasto, Samankaltaisuudet, Kuutiotehtävät, Merkkikoe ja Numerosarjat etu- ja takaperin) ja lukusujuvuutta neljällä eri lukusujuvuuden testillä (Lukilasse, ÄRPS, Misku tai Markkinat). Tutkimuskysymyksiin vastattiin latentin profiilianalyysin ja siihen liittyvän kolmiportaisen lisätarkastelun, khiin neliö -testin ja monen muuttujan varianssianalyysin avulla. Latentin profiilianalyysin avulla löydettiin kolme latenttia kognitiivista profiilia, joista ensimmäinen kuvasi ikätasoista suoriutumista, toisessa kielellisten osatestien suoritus oli parempi kuin muiden osatestien ja kolmas profiili piti sisällään matalan suoriutumisen visuokonstruktiivisesti ja prosessointinopeuden osalta. Nämä kognitiiviset profiiliryhmät eivät eronneet toisistaan aritmeettisen sujuvuuden suhteen, eivätkä lapset eri aritmeettisen sujuvuuden ryhmissä olleet yliedustettuina yhdessäkään kognitiivisessa profiiliryhmässä. Lapsilla, joilla ei ollut matematiikan tai lukemisen oppimisvaikeutta, oli parempi prosessointinopeus verrattuna lapsiin, joilla oli matematiikan oppimisvaikeus, ja vastaavasti parempi työmuisti verrattuna lapsiin, joilla oli sekä matematiikan, että lukemisen oppimisvaikeus. Tutkimuksen pohjalta ne lapset, joilla on matematiikan oppimisvaikeuksia, vaikuttaisivat olevan heterogeeninen ryhmä kognitiivisten taitojen suhteen. Tämä tutkimus tukee aiempia tutkimustuloksia, joiden mukaan työmuistilla ja prosessointinopeudella on merkitystä matemaattisen suoriutumisen kannalta. ...
 
Mathematical disabilities (MDs) are associated with deficits in multiple general cognitive abilities including working memory, processing speed, visuospatial skills and language. It is still unclear what kind of cognitive profiles underlie MDs and therefore the necessity to study the cognitive profiles of children with MD persists. The aim of the present study was to explore what kind of cognitive profiles can be identified using latent profile analysis (LPA) with the cognitive data obtained from children referred by psychologists for further assessment of learning disabilities due to persistent difficulties in learning, and to examine whether the children in the identified latent cognitive profile groups differ in the arithmetic fluency performance. Moreover, the present study examined whether the children with MD, comorbid math and reading disability (MD+RD), or neither MD nor RD (NO-MD+RD), were overrepresented in a particular latent cognitive profile group, and if these three subgroups differed in their cognitive abilities. The arithmetic fluency was assessed using RMAT, the cognitive abilities were measured using WISC-subtests (Vocabulary, Similarities, Block Design, Coding and Digit Span) and the reading fluency was measured with four distinct reading fluency tests (Lukilasse, ÄRPS, Misku or Markkinat). LPA, an auxiliary three-step procedure, a chi-squared test and a multivariate analysis of variance (MANOVA) were used to answer the research questions. LPA addressed three distinct latent cognitive profile groups that were labelled as the Age-Average (AA), the High Verbal (HV), and the Low Visuo-Constructive and Coding (LVCC). The cognitive profile groups did not differ significantly in the arithmetic fluency and the children in the distinct arithmetic fluency groups (i.e., MD, MD+RD, or NO-MD+RD) were not overrepresented in any particular latent cognitive profile group. However, the children with NO-MD+RD had better performance in the processing speed (i.e., Coding) in comparison to that of the children with MD, and similarly in the working memory (i.e., Digit Span) in comparison to that of the children with MD+RD. In conclusion, the present study indicates that the children with MD are a heterogeneous group in regard to the general cognitive abilities and provides support for the role of the working memory and processing speed in the mathematical performance. ...
 
Keywords
mathematical disabilities cognitive profiles general cognitive abilities WISC komorbiditeetti oppimisvaikeudet lapset (ikäryhmät) kognitiiviset prosessit työmuisti matematiikka sujuvuus aritmetiikka comorbidity learning difficulties children (age groups) cognitive processes working memory mathematics fluency arithmetic
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202104122318

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Rapid automatized naming and reading fluency in children with learning difficulties 

    Heikkilä, Riikka (University of Jyväskylä, 2015)
  • Early Cognitive Profiles Predicting Reading and Arithmetic Skills in Grades 1 and 7 

    Korpipää, Heidi; Moll, Kristina; Aunola, Kaisa; Tolvanen, Asko; Koponen, Tuire; Aro, Mikko; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Elsevier, 2020)
    The aim of this study was to investigate cognitive profiles composed of skills predicting the overlap between reading and arithmetic in kindergarten (phonological awareness, letter knowledge, rapid automatized naming, and ...
  • Development of reading and arithmetic skills across Grades 1 to 4 in two groups of children receiving part-time special education 

    Virinkoski, Riitta; Eklund, Kenneth; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Holopainen, Leena; Aro, Mikko (Elsevier, 2021)
    This study investigated why some Finnish students receive part-time special education in Grade 1, duration of that support, and its relation to student reading fluency, reading comprehension, and arithmetic fluency ...
  • Longitudinal Effects of the Home Learning Environment and Parental Difficulties on Reading and Math Development Across Grades 1–9 

    Khanolainen, Daria; Psyridou, Maria; Silinskas, Gintautas; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Niemi, Pekka; Poikkeus, Anna-Maija; Torppa, Minna (Frontiers Media SA, 2020)
    This study focuses on parental reading and mathematical difficulties, the home literacy environment, and the home numeracy environment as well as their predictive role in Finnish children’s reading and mathematical development ...
  • RAN and learning disabilities : is there a special connection between mathematical difficulties and rapid automatized naming? 

    Gaiani, Annika (2020)
    Tässä tutkimuksessa tutkittiin, onko matematiikan vaikeuksista (MV) kärsivillä lapsilla, myös ongelmia nopean sarjallisen nimeämisen (RAN) testissä. Tämän lisäksi tarkasteltiin, vaikuttaako matematiikan sujuvuusvaikeuden ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre