Yläkoulun musiikinopettajien kokemuksia oppilaan minäpystyvyyden tukemisesta
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielma käsittelee yläkoulun musiikinopettajien kokemuksia oppilaan minäpystyvyyden tukemisesta musiikintunneilla. Tutkielmassa pyrin selvittämään, millaisia keinoja opettajilla on oppilaan minäpystyvyyden tukemiseen. Sen lisäksi olen kiinnostunut siitä, minkälaisia minäpystyvyyden tasoja opettaja on oppilailla havainnut olevan ja kuinka ne ilmenevät musiikintunneilla. Teoriosuudessa käsittelen minäpystyvyyttä sekä opettajan roolia oppilaan kasvun tukemisessa niin kirjallisuuden kuin perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) näkökulmasta.
Tutkielma on laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin teemahaastattelun keinoin. Haastateltavana oli viisi yläkoulussa musiikkia opettavaa musiikinopettajaa. Haastattelut analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustuloksista ilmenee erilaisia keinoja, joiden avulla opettajat pyrkivät tukemaan oppilaiden minäpystyvyyttä. Näitä keinoja ovat muun muassa onnistumisen kokemuksen mahdollistaminen, positiivinen palaute sekä turvallinen ilmapiiri. Opettajat ovat havainneet oppilaiden vahvan minäpystyvyyden ilmenevän muun muassa motivaation ja uskalluksen kautta ja heikon minäpystyvyyden puolestaan epäonnistumisen pelkona. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin resurssien ja opettajan opetusfilosofian vaikutus minäpystyvyyden tukemiseen.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta
Nyyssönen, Tiina (2020)Selvitin tässä tutkimuksessa, miten musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Tutkimusaiheeni valikoitui omien henkilökohtaisten kokemusteni pohjalta, sillä jäin lukio- ja peruskouluaikoina ... -
Musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia empatiasta ja myötätunnosta sekä niiden asemasta opetuksessa ja opetussuunnitelmissa
Voutilainen, Anna (2021)Tutkimukseni tavoitteena oli tutkia peruskoulun ja lukion opetussuunnitelman arvoperustassa sekä opetussuunnitelman musiikin oppiaineen yleisissä tavoitteissa mainittua myötätunnon ja empatian käsitettä. Tutkimukseni avulla ... -
Musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opetuksesta
Lightfoot, Henry (2020)Tutkimukseni tavoitteena on tutkia musiikinopettajien kokemuksia musiikin luovan tuottamisen opettamisesta. Tutkin opettajien kokemuksia heidän valmiuksistaan opettaa musiikin luovaa tuottamista, heidän käyttämiään työtapoja, ... -
Musiikinopettajien kokemuksia musiikillisesti harrastuneista oppilaista
Nykänen, Pinja (2024)Tarkastelen pro gradu -tutkielmassani musiikinopettajien kokemuksia musiikillisesti harrastuneista oppilaista. Tutkielman tarkoitus on kuulla musiikinopettajien kokemuksia ja käsityksiä musiikillisesti harrastuneista ... -
Musiikkisensuuri yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana
Ranki, Anna (2022)Tutkielma käsittelee musiikkisensuuria yläkoulun musiikinopetuksessa oppilaiden kokemana. Pyrin selvittämään minkälaisia arvoja nuoret tunnistavat musiikkituntien toteutuneen ohjelmiston sekä sensuroidun ohjelmiston ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.