Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSaarikallio, Suvi
dc.contributor.authorHautakangas, Nette
dc.date.accessioned2021-04-06T06:17:52Z
dc.date.available2021-04-06T06:17:52Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74944
dc.description.abstractTutkielma käsittelee yläkoulun musiikinopettajien kokemuksia oppilaan minäpystyvyyden tukemisesta musiikintunneilla. Tutkielmassa pyrin selvittämään, millaisia keinoja opettajilla on oppilaan minäpystyvyyden tukemiseen. Sen lisäksi olen kiinnostunut siitä, minkälaisia minäpystyvyyden tasoja opettaja on oppilailla havainnut olevan ja kuinka ne ilmenevät musiikintunneilla. Teoriosuudessa käsittelen minäpystyvyyttä sekä opettajan roolia oppilaan kasvun tukemisessa niin kirjallisuuden kuin perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) näkökulmasta. Tutkielma on laadullinen tutkimus, jossa aineisto kerättiin teemahaastattelun keinoin. Haastateltavana oli viisi yläkoulussa musiikkia opettavaa musiikinopettajaa. Haastattelut analysoin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimustuloksista ilmenee erilaisia keinoja, joiden avulla opettajat pyrkivät tukemaan oppilaiden minäpystyvyyttä. Näitä keinoja ovat muun muassa onnistumisen kokemuksen mahdollistaminen, positiivinen palaute sekä turvallinen ilmapiiri. Opettajat ovat havainneet oppilaiden vahvan minäpystyvyyden ilmenevän muun muassa motivaation ja uskalluksen kautta ja heikon minäpystyvyyden puolestaan epäonnistumisen pelkona. Lisäksi tutkimuksessa nousi esiin resurssien ja opettajan opetusfilosofian vaikutus minäpystyvyyden tukemiseen.fi
dc.format.extent60
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherminäpystyvyys
dc.subject.othermusiikinopetus
dc.titleYläkoulun musiikinopettajien kokemuksia oppilaan minäpystyvyyden tukemisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202104062270
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoyläkoulu
dc.subject.ysomusiikinopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot