Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPuolimatka, Tapio
dc.contributor.authorNurmi, Anni
dc.date.accessioned2021-04-06T06:02:16Z
dc.date.available2021-04-06T06:02:16Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74940
dc.description.abstractTässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin sitä, miten koronavirusepidemia oli ammatillisen koulutuksen opettajien mukaan vaikuttanut heidän työhönsä, vapaa-aikaansa ja työhyvinvointiinsa. Kyseessä oli siis laadullinen tutkimus, jonka aineistona toimi seitsemän ammatillisen koulutuksen opettajan yksilöhaastattelut, jotka toteutettiin marraskuussa 2020 Microsoft Teamsissä. Tutkimuksen aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti. Analyysin alussa edettiin aineistolähtöisesti ja analyysin loppuvaiheessa teoreettiset käsitteet luotiin aineiston sijaan mukaillen Demeroutin, Bakkerin, Nachreinerin ja Schaufelin (2001) työn vaatimusten ja voimavarojen mallia sekä Dodgen, Dalyn, Huytonin ja Sandersin (2012) hyvinvoinnin tasapainomallia. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että ammatillisen koulutuksen opettajien mukaan koronavirusepidemialla oli ollut useita erilaisia vaikutuksia heidän työhönsä ja vapaa-aikaansa. Negatiivisia vaikutuksia ilmeni aineistosta positiivisia vaikutuksia enemmän. Suurin osa ammatillisen koulutuksen opettajista kuitenkin koki syksyllä 2020 olleensa hyvinvoivia koronavirusepidemian aiheuttamista vaikutuksista huolimatta. Koronavirusepidemia ei ole kuitenkaan vielä ohi, vaan se on pitkittynyt entisestään. Tällä hetkellä olisikin erityisen tärkeää panostaa ammatillisen koulutuksen opettajien hyvinvointiin positiivisesti vaikuttaviin tekijöihin ja vähentää heidän hyvinvointiinsa negatiivisesti vaikuttavia tekijöitä, jotta suuremmilta negatiivisilta vaikutuksilta vältytään myös jatkossa.fi
dc.format.extent88
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.titleAmmatillisen koulutuksen opettajien kokemuksia työssä, vapaa-ajassa ja työhyvinvoinnissa tapahtuneista muutoksista koronavirusepidemian aikana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202104062266
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.subject.ysovapaa-aika
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysoammatillinen koulutus
dc.subject.ysotyö
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot