dc.contributor.advisor | Puolimatka, Tapio | |
dc.contributor.author | Nurmi, Anni | |
dc.date.accessioned | 2021-04-06T06:02:16Z | |
dc.date.available | 2021-04-06T06:02:16Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74940 | |
dc.description.abstract | Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin sitä, miten koronavirusepidemia oli ammatillisen koulutuksen opettajien mukaan vaikuttanut heidän työhönsä, vapaa-aikaansa ja työhyvinvointiinsa. Kyseessä oli siis laadullinen tutkimus, jonka aineistona toimi seitsemän ammatillisen koulutuksen opettajan yksilöhaastattelut, jotka toteutettiin marraskuussa 2020 Microsoft Teamsissä.
Tutkimuksen aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin periaatteiden mukaisesti. Analyysin alussa edettiin aineistolähtöisesti ja analyysin
loppuvaiheessa teoreettiset käsitteet luotiin aineiston sijaan mukaillen Demeroutin, Bakkerin, Nachreinerin ja Schaufelin (2001) työn vaatimusten ja voimavarojen mallia sekä Dodgen, Dalyn, Huytonin ja Sandersin (2012) hyvinvoinnin tasapainomallia.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että ammatillisen koulutuksen opettajien
mukaan koronavirusepidemialla oli ollut useita erilaisia vaikutuksia heidän työhönsä ja vapaa-aikaansa. Negatiivisia vaikutuksia ilmeni aineistosta positiivisia
vaikutuksia enemmän. Suurin osa ammatillisen koulutuksen opettajista kuitenkin koki syksyllä 2020 olleensa hyvinvoivia koronavirusepidemian aiheuttamista
vaikutuksista huolimatta.
Koronavirusepidemia ei ole kuitenkaan vielä ohi, vaan se on pitkittynyt entisestään. Tällä hetkellä olisikin erityisen tärkeää panostaa ammatillisen koulutuksen opettajien hyvinvointiin positiivisesti vaikuttaviin tekijöihin ja vähentää
heidän hyvinvointiinsa negatiivisesti vaikuttavia tekijöitä, jotta suuremmilta negatiivisilta vaikutuksilta vältytään myös jatkossa. | fi |
dc.format.extent | 88 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Ammatillisen koulutuksen opettajien kokemuksia työssä, vapaa-ajassa ja työhyvinvoinnissa tapahtuneista muutoksista koronavirusepidemian aikana | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202104062266 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Aikuiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Adult Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | vapaa-aika | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.yso | työ | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |