''Hei, mun saarella olis myös se Lumi-kissa!'' : tekijyys 3–5-vuotiaiden lasten satukirjaprojektissa
Authors
Date
2021Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkielmassa käsittelen tekijyyttä 3–5-vuotiaiden lasten satukirjaprojektissa, jonka toteutin jyväskyläläisessä Vastatuulen päiväkodissa vuosien 2019–2020 aikana. Tutkielmani keskittyy pääosin sadutettavien lasten tekijyyteen, mutta vertailen heidän osuuttaan myös aikuisen saduttajan tekijyyteen, sillä projektissa valmistunut satukirja oli tulos kaikkien mukana olleiden tekijöiden yhteistyöstä. Teoriataustana käytän kognitiivista kirjallisuudentutkimusta. Tutkielman tavoitteena on selvittää sadutettavien lasten tekijyyttä motivoivia elementtejä, sekä saduttavan aikuisen vaikutuksia lasten tekijyyteen.
Tutkimusmetodinani hyödynnän sadutusta, jonka menetelmiä sovellan tutkimukseni tarpeisiin sopivalla tavalla. Tutkielma on strategialtaan empiirinen, minkä lisäksi siinä on etnografisen tutkimuksen piirteitä. Aineiston hankintamenetelmänä käytän muun muassa kirjoittamiani muistiinpanoja, sadutettuja tarinoita ja havainnointia. Analyysimenetelmät mukailevat fenomenologista analyysia ja lähilukua. Tutkielman analyysi jakautuu kolmeen osaan: projektin alku-, loppu- ja keskivaiheeseen. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat:
1. Millaisena sadutettavien lasten ja saduttavan aikuisen tekijyys näyttäytyy satukirjaprojektissa?
2. Millaisiin elementteihin lasten ja aikuisen tekijyys perustuu?
Tutkielman analyysi osoittaa, etteivät muun muassa vahvojen tunteiden ja leikin kautta motivoituneet lapset voineet toimia tuottamani satukirjaprojektin tekijöinä ilman aikuisen apua ja tukea. Aikuisen ja lasten osallisuus olikin välttämätöntä projektin onnistumisen kannalta, sillä ilman molempien motivaatiota ja tekijyyttä lopputulosta ei olisi syntynyt.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Me pompimme kuin puput aamupiiriin” : lasten liikkuminen päiväkotia käsittelevissä suomalaisissa lasten kuvakirjoissa
Katainen, Elina (2018)Tässä laadullisessa tutkimuksessa tarkasteltiin lasten liikkumista päiväkodissa lasten kuvakirjoista. Koska lastenkirjat heijastelevat aikaansa ja vallitsevaa kulttuuria, oltiin kiinnostuneita, miten lasten liikkuminen ... -
Ristiriitatilanteet vertaissuhteissa ja niihin liitetyt tunteet 4-6 -vuotiaiden lasten kertomissa tarinoissa
Reinikainen, Salla (2021)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 4–6-vuotiaiden lasten vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia vertaissuhteissa tapahtuvia ristiriitatilanteita 4–6-vuotiaat lapset ... -
Ystävää kaivataan! : yksinäisyyden käsittely suomalaisissa lasten kuvakirjoissa
Seppänen, Maisa (2017)Varhaiskasvatusikäisistä lapsista 10–12 prosenttia on yksinäisiä (Neitola 2011, Revon 2013, 143 mukaan). Lastenkirjallisuus voi auttaa vaikeiden tunteiden tai tilanteiden käsittelyssä tarjoten vertaistukea ja ratkaisumalleja ... -
Sukupolvisuhteet, hallinta ja subjektifikaatio : etnografinen tutkimus lasten ja aikuisten suhteista vuorohoitopäiväkodissa
Siippainen, Anna (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
Kivelä, Vilja; Malmström, Sandra (2023)Tässä tutkielmassa tutkimme matematiikan ilmenemistä kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa. Tavoitteena oli saada tietoa, miten kasvattajat tuovat matematiikan ...