Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHallila, Mika
dc.contributor.authorHonkola, Hilja
dc.date.accessioned2021-03-31T06:08:52Z
dc.date.available2021-03-31T06:08:52Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74904
dc.description.abstractTässä tutkielmassa käsittelen tekijyyttä 3–5-vuotiaiden lasten satukirjaprojektissa, jonka toteutin jyväskyläläisessä Vastatuulen päiväkodissa vuosien 2019–2020 aikana. Tutkielmani keskittyy pääosin sadutettavien lasten tekijyyteen, mutta vertailen heidän osuuttaan myös aikuisen saduttajan tekijyyteen, sillä projektissa valmistunut satukirja oli tulos kaikkien mukana olleiden tekijöiden yhteistyöstä. Teoriataustana käytän kognitiivista kirjallisuudentutkimusta. Tutkielman tavoitteena on selvittää sadutettavien lasten tekijyyttä motivoivia elementtejä, sekä saduttavan aikuisen vaikutuksia lasten tekijyyteen. Tutkimusmetodinani hyödynnän sadutusta, jonka menetelmiä sovellan tutkimukseni tarpeisiin sopivalla tavalla. Tutkielma on strategialtaan empiirinen, minkä lisäksi siinä on etnografisen tutkimuksen piirteitä. Aineiston hankintamenetelmänä käytän muun muassa kirjoittamiani muistiinpanoja, sadutettuja tarinoita ja havainnointia. Analyysimenetelmät mukailevat fenomenologista analyysia ja lähilukua. Tutkielman analyysi jakautuu kolmeen osaan: projektin alku-, loppu- ja keskivaiheeseen. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavat: 1. Millaisena sadutettavien lasten ja saduttavan aikuisen tekijyys näyttäytyy satukirjaprojektissa? 2. Millaisiin elementteihin lasten ja aikuisen tekijyys perustuu? Tutkielman analyysi osoittaa, etteivät muun muassa vahvojen tunteiden ja leikin kautta motivoituneet lapset voineet toimia tuottamani satukirjaprojektin tekijöinä ilman aikuisen apua ja tukea. Aikuisen ja lasten osallisuus olikin välttämätöntä projektin onnistumisen kannalta, sillä ilman molempien motivaatiota ja tekijyyttä lopputulosta ei olisi syntynyt.fi
dc.format.extent75
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkollaboratiivinen kirjoittaminen
dc.title''Hei, mun saarella olis myös se Lumi-kissa!'' : tekijyys 3–5-vuotiaiden lasten satukirjaprojektissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202103312236
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKirjallisuusfi
dc.contributor.oppiaineLiteratureen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi304
dc.subject.ysosadutus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysotekijyys
dc.subject.ysolastenkirjallisuus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysoaikuiset
dc.subject.ysotarinat
dc.subject.ysokognitiivinen kirjallisuudentutkimus
dc.subject.ysotutkimus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot