Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorUskali, Turo
dc.contributor.authorAndersson, Iiris
dc.contributor.authorHautamaa, Vilja
dc.date.accessioned2021-03-25T11:47:45Z
dc.date.available2021-03-25T11:47:45Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74841
dc.description.abstractTässä tutkielmassa pyritään selvittämään, millaisin keinoin uutismediat ovat aloittaneet sisällöntuotannon TikTokissa. Tämän lisäksi selvitetään, mitkä uutismedioiden tuottamista sisällöistä ovat menestyneet alustalla. TikTok on ollut esillä julkisessa keskustelussa jokseenkin arveluttavan tietoturvansa takia, minkä vuoksi tässä tutkimuksessa ollaan kiinnostuneita myös siitä, millaisia eettisiä pohdintoja sovelluksessa toimimiseen on liitetty uutismedioissa. Tutkimuksen aineisto muodostuu kahdesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta sekä 54:sta uutismedioiden TikTok-käyttäjätileillään julkaisemasta videosta. Haastatteluiden pohjalta pyrittiin luomaan käsitys uutismedioiden sisällöntuotannon strategioista ja eettisistä kysymyksistä. Videosisältöjä havainnoimalla puolestaan haluttiin saada selvyyttä eri videoiden menestykseen alustalla. Videot jaettiin kahdeksaan eri kategoriaan perustuen niiden sisältöön ja tavoitteisiin. Kunkin kategorian videoille suoritettiin data-analyysi, jossa vertailtiin niiden TikTokissa saamia näyttökertoja, tykkäyksiä, kommentteja ja jakoja. Tutkimusta varten on haastateltu Yle Mixin sisältöpäällikkö Kirsi Teräväistä ja MTV Uutisten sosiaalisen median strategisti ja tuottaja Kia Löfbergiä. Sekä haastattelu- että videoaineistolle on tehty laadullinen sisällönanalyysi. TikTok nähdään uutismedioissa alustana, jolla suuren suosion saavuttaminen voi tapahtua nopeasti ja helposti. Sovelluksessa arveluttavana pidetään kuitenkin sen tietoturvaa. Uutismedioissa on käyty alustaa koskevia eettisiä pohdintoja, joita pidetään tyypillisinä uuden sovelluksen haltuunottovaiheelle. Uutismediat tuottavat sisältöä alustalle kokeilevasti tarkastellen, miten erilaiset sisällöt alustalla menestyvät. Data-analyysin perusteella niin kutsutut yleisöä osallistavat videot keräsivät eniten näyttökertoja, kommentteja ja jakoja. Eniten tykkäyksiä saivat journalistisiksi luokitellut videot. Selkeää kuvaa menestyksestä ei uutismedioissa kuitenkaan ole kyetty muodostamaan, sillä TikTokin algoritmien toimintaa pidetään arvaamattomana. Tutkimuksessa löydettiin kuusi uutismedioiden käyttämää sisällöntuotannon strategiaa, jotka ovat koko uutismedian toimintaa koskevat strategiat, käytännön työtä määrittävät strategiat, kokeiluun pohjautuva strategia, journalistinen strategia, kohdeyleisön huomioiva strategia ja tulevaisuuden mahdolliset strategiat. Strategioiden pohjalta pyrittiin muodostamaan käsitys siitä, mitkä tekijät vaikuttavat siihen, miten ja millaista sisältöä TikTokiin tuotetaan. Uutismedioiden tavoista tuottaa sisältöä TikTokiin löytyi joitakin eroavaisuuksia. Molemmissa uutismedioissa on kuitenkin yhteneväisiä näkemyksiä siitä, millaista sisältöä alustalla halutaan julkaista ja miten siellä halutaan toimia.fi
dc.format.extent65
dc.language.isofi
dc.subject.otheruutismedia
dc.titleUutismedioiden menestys ja sisällöntuotannon strategiat TikTokissa : ”Käsittämätöntä on se, mikä siellä toimii ja mikä ei”
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202103252176
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineJournalistiikkafi
dc.contributor.oppiaineJournalismen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3133
dc.subject.ysoetiikka
dc.subject.ysojournalismi
dc.subject.ysosisältötuotanto
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysoTikTok
dc.subject.ysostrategiat
dc.subject.ysonuoret


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot