How social media uses UX design to keep user engaged : case study: TikTok
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Käyttäjäkokemuksen (UX) suunnittelun rooli sosiaalisessa mediassa voi olla kiistanalainen aihe, erityisesti silloin kun sen tarkoituksena on lisätä käyttäjien sitoutumista ja koukuttomista alustaan. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tarkastella sosiaalisen median, UX-suunnittelun ja sitoutumisen välistä suhdetta, keskittyen erityisesti TikTok-alustaan tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa analysoidaan, kuinka TikTok käyttää UX-suunnittelua pitääkseen käyttäjät sitoutuneina. Tämän tutkimiseksi opinnäytetyössä selvitetään TikTok-alustan ominaisuuksia, kuten personoituja sivuja, koukuttavia algoritmeja ja saumattomia siirtymiä sisällön välillä. Suunnitteluperiaatteita tarkastellaan psykologisen teorian perspektiivistä niiden taustalla olevan logiikan selvittämiseksi. Tutkimus pohjautuu aikaisempiin aihetta koskeviin tutkimuksiin ja uutisartikkeleihin.
Käytetyissä tutkimuksissa löytyi merkittäviä korrelaatioita TikTokin UX-suunnitteluperiaatteiden ja käyttäjien sitoutumisen kanssa. For You -sivu (FYP), sekä syvemmät verkkoyhteisön rakentamiskokemukset vaikuttivat voimakkaasti käyttäjien sitoutumiseen.
TikTokin ”For You” -sivu rakentuu sille, että käyttäjillä on hyvin rajalliset vaihtoehdot. Tämä helpottaa käyttäjän kognitiivista vaivaa alustan käytössä, joka siten mahdollistaa alustan pidemmän käytön. TikTokin käyttäjäkokemus on täten hyvin vaivatonta kognitiivisella tasolla.
Opinnäytetyö ei rajoitu pelkästään teknisiin näkökohtiin, vaan käsittelee myös laajasti UX-suunnittelun eettisiä ulottuvuuksia sosiaalisessa mediassa. Mielenterveyden ja digitaalisen riippuvuuden kaltaiset kysymykset nousevat esiin, ja niitä tarkastellaan ja tarjotaan ratkaisuvaihtoehtoja. Viimeisessä osiossa esitetään eettisen UX-suunnittelun käsite ja tarjotaan käytännön strategioita UX-suunnittelijoille, jotta he voivat edistää vastuullisempia ja kestävämpiä sosiaalisen median kokemuksia.
Tämä tutkimus ei ainoastaan tarjoa syvällistä ymmärrystä TikTokin alustasta vaan myös antaa arvokkaita näkemyksiä UX-suunnittelijoille, sosiaalisen median suunnittelijoille ja poliittisille päättäjille, jotka pyrkivät kehittämään terveellisempää ja eettisempää digitaalista ekosysteemiä. Tutkimuksen tulokset voivat toimia perustana tuleville tutkimuksille ja käytännön toimenpiteille, jotka edistävät positiivista käyttäjäkokemusta ja vastuullista suunnittelua digitaalisessa ympäristössä.
...
The role of user experience (UX) design in social media can be a controversial topic, especially when its purpose is to increase user engagement and engagement with the platform. The purpose of this thesis is to examine the relationship between social media, UX design and engagement, focusing specifically on the TikTok platform as a case study. The study analyzes how TikTok uses UX design to keep users engaged. To investigate this, the thesis examines the features of the TikTok platform, such as personalized pages, addictive algorithms, and seamless transitions between content. Design principles are examined from the perspective of psychological theory in order to clarify their underlying logic. The research is based on previous studies and news articles on the topic.
The studies used found significant correlations with TikTok's UX design principles and user engagement. The For You page (FYP), as well as deeper online community building experiences had a strong impact on user engagement.
TikTok's "For You" page is based on users having very limited options. This eases the user's cognitive effort in using the platform, which thus enables longer use of the platform. The user experience of TikTok is therefore very effortless on a cognitive level.
The thesis is not only limited to technical aspects, but also extensively deals with the ethical dimensions of UX design in social media. Issues such as mental health and digital addiction are raised, explored, and offered solutions. The final section introduces the concept of ethical UX design and offers practical strategies for UX designers to promote more responsible and sustainable social media experiences.
This research not only provides an in-depth understanding of the TikTok platform, but also provides valuable insights for UX designers, social media designers, and policy makers who strive to develop a healthier and more ethical digital ecosystem. The results of the study can serve as a basis for future studies and practical measures that promote a positive user experience and responsible design in the digital environment.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5322]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Socio-emotional Experience in Human Technology Interaction Design : A Fashion Framework Proposal
Rousi, Rebekah; Alanen, Hanna-Kaisa (Springer International Publishing, 2021)Technology designers and developers can be understood as social experience (SE) mediators. In user experience (UX), notions of SE have served to identify and define the factors contributing to human-technology interaction ... -
Digital community design : exploring the role of mobile social software in the process of digital convergence
Lugano, Giuseppe (University of Jyväskylä, 2010) -
Apperceiving visual elements in human-technology interaction design
Silvennoinen, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Visual design of technological artefacts is an integral part of peoples’ experiences in technology-interaction. Visual product properties are capable of eliciting affective responses and multisensorial experiences in ... -
Social network site communities as agents and spaces of pursuing influence in society : forms, stages and attributes of building communicative power
Sormanen, Niina (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Online Value Creation Behavior of Ōura Ring Users and Service Quality Evaluation
Soltani, Sanaz; Tuunanen, Tuure; Makkonen, Markus; Holopainen, Jani (University of Hawaiʻi at Mānoa, 2024)Users’ interaction in virtual communities, can co-create and co-destruct value and greatly influence users’ perception of service quality. We explored the online value creation behavior of ŌURA Ring (a self-monitoring ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.