Lasten kuuleminen Helsingin Sanomien lapsiin liittyvissä lehtijutuissa
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia lasten näkemysten kuule mista Helsingin Sanomissa. YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen (12. ja 13. artikla
1989) mukaan lasten näkemysten kuuleminen heitä koskettavissa asioissa on keskeistä lasten osallisuuden toteuttamisessa. Koska lasten kuuleminen ja osallisuus
ovat olleet yksi lapsen oikeuksien sopimuksen haastavimmaksi osoittautuneita
artikloita, on tärkeä tutkia, miten lapsia on kuultu joukkotiedotusvälineissä.
Tutkielman käytössä oli vuonna 2018 satunnaisotannalla kerätty aineisto
vuosikertojen 1997, 2007 ja 2017 Helsingin Sanomien (HS) lapsia koskevasta uutisoinnista. Tähän tutkielmaan aineisto rajattiin niihin aikuisten kirjoittamiin lehtijuttuihin, joissa lapsia oli tavalla tai toisella kuultu. Tutkimus toteutettiin diskurssianalyysin keinoin analysoimalla lehtijutuissa ilmeneviä puhetapoja, jotka
tunnistettiin lehtijutun sävyn, funktion, kielellisten piirteiden sekä lapselle ja aikuiselle rakentuneiden subjektipositioiden avulla.
Aineiston analyysissa tunnistettiin kolme puhetapaa: lapsi tulevana aikuisena, lapsi huomiokoukkuna ja lapsi sopimattomana toimijana. Lapsi tulevana aikuisena
puhetapaan sisällytettiin kaksi puhetapavariaatiota: kasvatettava lapsi ja suojeltu
lapsi. Myös lapsi huomiokoukkuna puhetapaan liitettiin kaksi variaatiota: ilahduttava lapsi ja välineellistetty lapsi. Lapsen kuuleminen jäi HS:n lehtijutuissa muodolliseksi lapsen subjektiposition asettuessa puhetavoissa hierarkisesti aikuisen position alapuolelle. Lehtijuttujen lapsi-aikuinen hierarkiaa voitaisiin purkaa vahvistamalla lapsen arvoa painottavaa lapsuuskuvaa ja välttämällä lapsen naiiviuden korostamista sekä lapsen ja aikuisen asiantuntijuuden vertailemista.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29616]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Että lapsetkin saisivat tietää maailman asioista” : koululaisten näkemyksiä ja kokemuksia Helsingin Sanomien Lasten uutisista
Katko, Rebekka (2018)Helsingin Sanomat on tehnyt maaliskuusta 2016 lähtien alakoululaisille suunnattuja Lasten uutisia, joiden tarkoituksena on saada lapset kiinnostumaan uutisista ja ymmärtämään niitä paremmin. Työssä tutkittiin laadullisen ... -
Subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajauksen piirissä olevien lasten näkemyksiä päiväkotiarjestaan
Savolainen, Amanda (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajauksen piirissä olevien lasten näkemyksiä päiväkotiarjestaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lapset kuvaavat päiväkodissa olemista suhteessa ... -
Lasten osallisuus päiväkodin lapsiryhmässä
Kekoni, Mari (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 2-5-vuotiaiden lasten kokemuksia osallisuudestaan päiväkodissa sekä tuoda esiin asioita, joista lapset kokevat saavansa päättää. Päätöksenteon lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin ... -
“Mutta sen mä sanon, että mustelmat mä huomaan aina” : varhaiskasvatuksen opettajien puhetapoja perheväkivallasta
Nissinen, Oona; Savonjousi, Alina (2024)Perheväkivaltailmiö on universaali ja moniulotteinen ongelma, joka vaatii välitöntä moniammatillista yhteistyötä, osaamista ja puuttumista. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia puhetapoja ... -
Lasten osallisuus lastensuojelun avohuollossa
Weidner, Astrid (2019)Tässä sosiaalityön pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan sitä, miten lastensuojelun avohuollon asiakaslapset kokevat osallisuutensa, kun he tapaavat sosiaalityöntekijäänsä kahden kesken. Tutkielma kiinnittyy lastensuojelun ...