Subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajauksen piirissä olevien lasten näkemyksiä päiväkotiarjestaan
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajauksen piirissä olevien lasten näkemyksiä päiväkotiarjestaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten lapset kuvaavat päiväkodissa olemista suhteessa kotona olemiseen. Lisäksi selvitettiin asioita, jotka ovat päiväkodissa lasten näkemysten perusteella mukavia ja toisaalta ikäviä. Näkökulmana tutkimuksessa oli lasten hyvinvointi, ja sen kuvaajina käytettiin vertaissuhteiden ja osallisuuden ulottuvuuksia. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, ja se asettui lapsinäkökulmaisen tutkimuksen kenttään. Se kytkeytyi tematiikaltaan suomalaiseen monimenetelmäiseen CHILDCARE-tutkimushankkeeseen. Tutkimus toteutettiin yhdessä keskisuomalaisessa kunnassa marraskuun 2018 ja tammikuun 2019 välisenä aikana. Aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä 3-6-vuotiasta subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajauksen piiriin kuuluvaa lasta. Haastatteluiden ja aineiston analyysin tukena oli lasten päiväkotiarjesta ottamia valokuvia. Aineisto analysoitiin diskurssianalyysin ja sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus osoitti, että lapset hahmottivat hyvin päiväkodissa ja kotona olemisen jaksottaisuutta. Syyt subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajauksen taustalla olivat suurimmalle osalle heistä epäselviä. Suurin osa lapsista ei osoittanut harmistuneisuutta mahdollisuudesta viettää päiväkodissa vähemmän aikaa subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajauksen takia. Lasten kuvaukset kotona olemisesta suhteessa päiväkodissa olemiseen vaihtelivat sukupuolen mukaan. Tyttöjen ilmaisuista välittyi tyytyväisyys omaan nykytilanteeseen, kun taas poikien ilmaisuissa erityisesti kotona oleminen näyttäytyi merkityksellisenä. Merkityksellisimmiksi päiväkodin mukaviksi asioiksi osoittautuivat lasten vertaissuhteet, leikkiminen sekä päiväkodin mieluisat tilat ja paikat. Osallisuuden näkökulmasta ikäviä asioita päiväkodissa olivat muun muassa lasten toimintaa rajoittavat säännöt, heidän saavuttamattomissaan olevat lelut ja välineet sekä pienryhmätoiminta.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24541]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lapsen etu vai perheen oikeus : subjektiivisen päivähoito-oikeuden diskurssit päiväkodin johtajien, vanhempien ja lasten puheessa
Hiltunen, Sanna (2016)Subjektiivinen päivähoito-oikeus on aiheuttanut runsaasti kritiikkiä koko olemassaolonsa ajan. Järjestelmä on koettu yhteiskunnalliseksi ongelmaksi, vaikka todellisuudessa vain murto-osa alle kouluikäisistä lapsista on ... -
Lasten kuuleminen Helsingin Sanomien lapsiin liittyvissä lehtijutuissa
Kiviaho, Leea (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia lasten näkemysten kuule mista Helsingin Sanomissa. YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen (12. ja 13. artikla 1989) mukaan lasten näkemysten kuuleminen heitä koskettavissa ... -
”Niin tai sit voi olla ihan, että ei oo kaveria” : lasten hyvinvointi vuoropäiväkodissa
Vuohelainen, Elina (2019)Varhaiskasvatuksen keskeinen tehtävä on lasten hyvinvoinnin edistäminen. Varhaiskasvatusmuotona vuorohoito on lisääntynyt, koska yhä useamman lapsen vanhempi tekee työssään epätyypillistä työaikaa. Tässä pro gradu ... -
Lasten osallisuus esiopetusryhmässä : henkilökunnan näkemyksiä vuosina 2008 ja 2018.
Halttunen, Hanna (2020)Lasten osallisuus on tällä hetkellä erittäin ajankohtainen aihe. Osallisuudesta tehdään paljon tutkimuksia ja se on mukana tärkeissä lasten varhaiskasvatusta ohjaavissa asiakirjoissa, kuten varhaiskasvatuslaissa (2018) ja ... -
"Lapset päättää ja aikuinen kuuntelee" : lasten näkemyksiä varhaiskasvatustoiminnasta
Levo, Mervi (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin lasten ajatuksia varhaiskasvatuksen toiminnasta. Lapsia pyydettiin kertomaan, millaisista asioista he varhaiskasvatuksen toiminnassa pitävät ja mistä he eivät pidä sekä ideoimaan myös uusia ...