dc.contributor.advisor | Taipalus, Toni | |
dc.contributor.author | Roponen, Teemu | |
dc.date.accessioned | 2021-03-12T10:15:50Z | |
dc.date.available | 2021-03-12T10:15:50Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/74612 | |
dc.description.abstract | Business intelligencellä (BI) tai suomeksi liiketoimintatiedon hallinnalla tarkoitetaan prosesseja, menetelmiä ja teknologioita, joiden avulla yritys analysoi dataa
päätöksenteon tueksi. Datan kasvanut määrä on luonut yrityksille paineen hyödyntää dataa päätöksenteossa entistä tehokkaammin, mikä on kasvattanut BIjärjestelmien suosiota yritysten keskuudessa. Lisäksi tiukentunut kilpailu markkinoilla on pakottanut yritykset etsimään yhä uusia markkinarakoja ja keinoja
erottautua kilpailijoista. Markkinointistrategia on suunnitelma, joka ohjaa sitä,
mistä asiakasryhmästä yritys lähtee kilpailemaan sekä kuinka se aikoo erottautua kilpailijoistaan. Tässä tutkielmassa pyrin vastaamaan kysymykseen ”Miten
BI:tä voidaan hyödyntää markkinointistrategian luomisen tukena?” Tutkielma toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksen löydökset osoittivat,
että BI-järjestelmän analyyttisten menetelmien avulla datasta voidaan saada informaatiota, joka auttaa tehokkaamman ja laadukkaamman markkinointistrategian luomisessa. Tutkimuksessa todettiin myös, että BI:n tarjoamia analyyttisiä
menetelmiä voidaan käyttää monipuolisesti markkinointistrategian luomisen
vaiheissa, jotka ovat segmentointi, kohdentaminen, differointi ja positiointi. | fi |
dc.description.abstract | Business intelligence refers to the processes, methods and technologies used by
a company to analyze data to support decision-making. The increased amount of
data has put pressure on companies to utilize data more effectively in decision-making, which has increased the popularity of BI systems among companies. In
addition, the competition in the market has intensified which is forcing companies to look for new markets and ways to differentiate themselves from competitors. A marketing strategy is a plan in which company decides which customer
group(s) the company goes after and how it intends to differentiate itself from its
competitors. In this thesis, I try to answer the question “How can BI be used to
support the creation of a marketing strategy?” The thesis has been carried out as
a descriptive literature review. The findings of the study showed that the analytical methods of the BI system can be used to obtain information from data that
helps to create a more effective and high-quality marketing strategy. The study
also found that the analytical methods provided by BI can be used in a variety of
ways in the stages of creating a marketing strategy, which are segmentation, targeting, differentiation and positioning. | en |
dc.format.extent | 28 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | BI | |
dc.subject.other | business intelligencen hyödyt | |
dc.subject.other | markkinointistrategia | |
dc.title | Business intelligence markkinointistrategian luomisen tukena | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202103121956 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | markkinointi | |
dc.subject.yso | business intelligence | |
dc.subject.yso | tietovarastot | |
dc.subject.yso | päätöksenteko | |