Äitien palvelutyytyväisyyden rakentuminen ja yhteistyökokemukset varhaiskasvatuksessa
Saranko, L., Räikkönen, E., Makkonen, M., & Alasuutari, M. (2021). Äitien palvelutyytyväisyyden rakentuminen ja yhteistyökokemukset varhaiskasvatuksessa. Journal of Early Childhood Education Research, 10(2), 1-27. https://journal.fi/jecer/article/view/114154
Julkaistu sarjassa
Journal of Early Childhood Education ResearchPäivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© 2021 Kirjoittajat
Artikkelissa tutkitaan äitien tyytyväisyyttä noin yksivuotiaan lapsensa varhaiskasvatuspalveluun tarkastelemalla palvelutyytyväisyyden ulottuvuuksia. Lisäksi tutkitaan äitien ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan välisen yhteistyön sekä palveluntarjoajan (yksityinen vs. kunnallinen) yhteyttä äitien palvelutyytyväisyyteen. Lopuksi tarkastellaan, eroaako yhteistyön yhteys palvelutyytyväisyyteen palveluntarjoajan mukaan. Tutkimusaineisto koostuu CHILDCARE-hankkeen kyselytutkimukseen osallistuneiden varhaiskasvatuksessa olevien yksivuotiaiden äitien vastauksista (N = 549). Analyysimenetelminä käytettiin eksploratiivista faktorianalyysia sekä hierarkkista lineaarista regressioanalyysiä. Äitien tyytyväisyyttä lapsensa varhaiskasvatuspalveluihin kuvasi kaksi ulottuvuutta: varhaiskasvatuksen resurssit ja toimintatavat sekä varhaiskasvatuspaikan järjestyminen ja sijainti. Äitien yhteistyö varhaiskasvatuksen henkilökunnan kanssa oli myönteisesti yhteydessä äitien palvelutyytyväisyyteen, eli mitä myönteisemmäksi äidit kokivat yhteistyön, sitä tyytyväisempiä he olivat lapsensa varhaiskasvatukseen. Yksityisten varhaiskasvatuspalveluiden käyttäjien havaittiin olevan kunnallisten varhaiskasvatuspalveluiden käyttäjiä tyytyväisempiä varhaiskasvatuksen resursseihin ja toimintatapoihin. Tutkimus tuo uutta tietoa palvelutyytyväisyyden rakentumisesta sekä vahvistaa aiemman tutkimuksen havaintoa varhaiskasvatuksen palvelutyytyväisyyden sekä vanhempien ja henkilökunnan välisen yhteistyön myönteisestä yhteydestä. Lisätutkimus on kuitenkin tarpeen, sillä esimerkiksi yksityisten varhaiskasvatuspalveluiden lisääntyminen tuo muutoksia varhaiskasvatuksen kentälle.
...
This article examines mothers’ satisfaction with their one-year-old child’s early childhood education and care (ECEC) services by exploring the dimensions of service satisfaction. Additionally, we study whether the co-operation between parents and staff or the service provider (private vs. public) is related to maternal service satisfaction. Finally, we examine whether the relationship between co-operation and service satisfaction differs by the ECEC service provider. The data was collected in a survey conducted by the CHILDCARE Project. The participants were the mothers (N= 549) of one-year-old children attending ECEC. Exploratory factor analysis and sequential linear regression analysis were used as methods of analysis. Two dimensions of maternal service satisfaction were found: ECEC resources and practices and Access to and location of ECEC. Co-operation with the ECEC staffwas positively related to the mothers’ service satisfaction. The users of private ECEC services were more satisfied with ECEC resources and practices than the users of public ECEC services. This research provides new information on the structure of ECEC service satisfaction and supports the positive link between service satisfaction and parent-staff cooperation suggested in previous research. However, further research is required, for example, due to the increase in private ECEC provision.
...
Julkaisija
Suomen varhaiskasvatus ryISSN Hae Julkaisufoorumista
2323-7414Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/jecer/article/view/114154Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/51782104
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Suomen AkatemiaRahoitusohjelmat(t)
Strategisen tutkimuksen ohjelmat STN, SALisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yksivuotiaiden lasten äitien varhaiskasvatuspalvelutyytyväisyyden rakentuminen
Saranko, Lotta; Makkonen, Mariia (2018)Tämä tutkimus selvitti äitien tyytyväisyyttä yksivuotiaan lapsensa varhaiskasvatuspalveluun tarkastelemalla palvelutyytyväisyyden ulottuvuuksia. Lisäksi selvitettiin äitien ja varhaiskasvatuksen henkilökunnan välisen ... -
Enrolling the child in private early childhood education and care in the context of universal service provision
Alasuutari, Maarit; Ruutiainen, Ville; Karila, Kirsti (Routledge, 2024)Finland has traditionally had a universal early childhood education and care (ECEC) system like the other Nordic countries, but in the last 15 years this system has undergone considerable marketisation and privatisation ... -
Socioeconomic and attitudinal differences between service users of private and public early childhood education and care in the Finnish context
Ruutiainen, Ville; Räikkönen, Eija; Alasuutari, Maarit (Springer Science and Business Media LLC, 2023)The marketisation and privatisation of welfare services such as early childhood education and care (ECEC) have been a global trend in recent decades. Earlier research suggests that market-based ECEC provision often leads ... -
Relational approach to infant-teacher lap interactions during the transition from home to early childhood education and care
Lucas Revilla, Yaiza; Rutanen, Niina; Harju, Kaisa; Sevon, Eija; Raittila, Raija (Suomen varhaiskasvatus ry, 2022)The transition from home care to early childhood education and care (ECEC) is a period of intense change and development in young children's socio-spatial worlds. This article focuses on infant–teacher lap interactions ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.